Hur håller man sig skadefri?

När man tränar prestationsinriktat och väljer att följa träningsprogram för att nå sina mål så är det viktigt att vara lyhörd. Jag är absolut ingen expert på ämnet men 2015 fick jag en skada pga att jag sprang alldeles för mycket för vad min kropp orkade med. Jag var inte tillräckligt stark för att klara av de milen jag utsatte min kropp för och jag lät inte kroppen återhämta sig ordentligt mellan passen. Jag lyssnade inte heller på min kropp när jag började få ont. Det blev en viktig läxa för mig.

Jag fick bra hjälp och kom till kunniga personer som hjälpte mig att komma tillbaka till löpningen, det var också det som fick mig att börja cykla. Nu i efterhand kan jag se det positiva med det som hände men när jag var mitt i det så var det tufft. Jag följde mitt rehabprogram till punkt och pricka och gjorde exakt som experterna sa. Alla som har gjort rehabträning vet hur tufft det är och hur motivationen kan tryta men jag vägrade att ge upp. Jag fokuserade hela tiden på min målbild och tränade alternativ träning.

Idag springer jag helt utan smärta och får in ganska många mil per vecka. Jag cyklar flera gånger i veckan och varierar därför min träning mer idag. Jag är bättre på att återhämta mig och jag lyssnar mer på min kropp. Men det som är den största skillnaden är att jag har fortsatt med rehabträningen. Idag får jag dock kalla den för prehabträning eftersom jag inte är skadad längre.

Jag gör nästan alltid denna typ av träning hemma, mest för att jag lättare får den gjord om jag slipper åka iväg. Träningen kräver mycket logistik ändå när man har familj och driver företag. Då får man göra det lätt för sig.

I mitt ”hemmagym” har jag ett TRX-band, en pilatesboll, hantlar, gummiband och kettlebells. Det kommer man ganska långt med. Det blir mycket fokus på ben, rumpa och mage. En hel del enbensövningar, balans och rörlighet men också små övningar för tår och fötter. Jag har ett pass som jag kör igenom som tar ca 40 min. Målet är att göra det två gånger i veckan. Ibland lägger jag in halva passet efter att jag sprungit, cyklat eller simmat.

Jag är också duktig på att gå på massagebehandlingar med jämna mellanrum. Lite oftare de perioderna jag tränar mer tex inför en tävling. Jag går alltid till samma idrottsmassagetarapeut, jag har gått till honom i flera år. Han kan min kropp och är väldigt duktig. Jag får alltid med mig kloka ord och tips på övningar. Bor du i Göteborg kan jag verkligen rekommendera Ariel på Massagecentrum.

Om några veckor ska jag göra något spännande som också blir en utvecklig för mig i min träning. Jag ska genomgå Laktattest + vo2-maxtest + 9+screening  som är ett komplett test som innehåller både undersökning av konditionsförmåga samt stabiliter/rörlighet i kroppen.  Jag kommer att dela med mig om hur testerna går till här på bloggen.

Jag tror på att ta hjälp av människor som kan. Att få hjälp med att lägga upp ett bra träningsprogram kan vara nyckeln till att hålla sig skadefri när man tränar mycket.

 

Hur tänker du kring träningsmängd, prehabträning och återhämtning?

//Frieda