u6 cycling tour – När drömmar blir till verklighet

Wow! jag säger bara WOW. Jag vet inte om ni någonsin har haft  den här känslan, men det är helt otrolig. U6 var helt otrolig. Så otroligt så jag vet inte var jag ska börja. Men jag antar att det är bäst att börja från början.

U6 är en cykel tour som håller på i 6 dagar med en etapp på varje dag. Jag var så sjukt nervös inför prologen som är den första etappen. Förra året vann jag så mina förväntningar på mig själv var enorma, det kändes som jag var tvungen att bevisa att jag var lika snabb i år. Till min stora lättnad och glädje så vinner jag första etappen.

Etapp två är ett linjelopp med en grusväg sträcka varje varv som jag fullkomligt älskar, här får jag chansen att nyttja mina kvaliteter från både MTB och CX. Min plan var att kör så hårt jag kunde på grusvägen för att dom andra verkligen skulle får slita för att hänga med. Min plan funkade bra efter grusvägen låg vi fyra tjejer i utbrytning. Vi låg i utbrytning i ca 1 varv innan klungan anslöt. Efter det  verkar många vara trötta och vi låg ihop i klungan till spurten som jag tajmade perfekt och vann igen!

Etapp tre var igen ett linjelopp som har en 3 km lång backe som avslutning. Efter två etapper ledde jag Touren med ca 8 sekunder. På etapp lopp så är det den sammanlagda tiden som räknas i totalen och det är viktig att skapa tidsavstånd till sina konkurrenter. I och med att etappen hade ett så långt avslut i sista backen så gick stora delar av varvet utför. Det innebär att det är svårt att rycka ifrån och skapa lucka till sina konkurrenter så inget speciellt hände förens vi började höja farten i slut backen. Jag såg till att sitta högt upp i klungan så jag var beredd när någon drog igång spurten. Jag och en annan tjej fick en lucka, då slängde jag i två växlar till och tryckte resten av det jag hade kvar. Det räckte till ytterligare en etapp seger!

Etapp fyra kördes inne i Tidaholm på ett GP lopp(korta varv). Jag älskar GP, det är många svängar, mycket accelerationer och full fart. Min taktik var att ligga i topp ur kurvorna och öka farten så alla får slita riktigt hårt. Men redan efter andra kurvan hade jag råkat dra isär klungan så bra jag och en annan tjej låg ensamma i topp. Vi pratade ihop oss snabb och jobbade stenhårt tillsammans för att cykla ifrån, vilket vi lyckades med och när vi gick i mål så hade vi 52 sekunder till 3:an. Tyvärr så missade jag sprinten och slutade tvåa.

Etapp fem ett linjelopp igen. Min ledning i totalen gjorde att jag kände mig ganska trygg och hade inget stort behov av att attackera eller skapa tid. Däremot var jag rädd för att alla ville och försökte skapa attacker som gjorde att jag inte skulle  hängde med. Etappen innehöll en lång backe samt en kortare avslutningsbacke. Min plan var att köra hårt i långa backen så att det skulle vara svårt eller omöjligt att attackera där. Det funkade perfekt och efter backen var vi bara 7 tjejer kvar i den ledande gruppen. Vi höll ihop till avslutningsbacken där jag ökade farten så mycket så dom andra inte hände med och jag vann min fjärde etapp på Touren.

Etapp sex ett tempolopp. Jag var pissnervös! Jag kunde inte sova på hela natten. Jag ledde totalen med 29 sekunder och visste att jag låg riktigt bra till för att vinna totalen men man vet ju aldrig vad som händer. På Tempolopp startar man med ledaren sist så jag hade alla tjejer framför mig på banan. Det kändes som mitt hjärta skulle stanna på start podiet! Jag stack iväg och allt jag kunde se och tänka var att jag skulle ikapp tjejen framför mig till varje pris. I tempo måste man älska smärtan och vara i sin egen bubbla. Jag tog i så mycket jag kunde och plötsligt var hon där rakt framför mig, jag hade cyklat ikapp 30 sekunder. Jag körde om och nu var det knappt 3 km kvar. Jag gav allt jag överhuvudtaget jag kunde sista biten. Det räckte till en andra plats. Min klubbkompis Clara hade gjort ett nästan perfekt tempolopp och tog in 58 sekunder på tvåan vilket gjorde att vi två tjejer från MTB Täby slutade etta och två i totalen.

Det var så otroligt. jag vann! det gick så mycket bättre än vad jag någonsin kunnat drömma om.