13 Hills Jönköping

Jisses alltså vilket otroligt roligt och megasuperduperjättejobbigt lopp detta var! Jag och Brian körde detta tillsammans förra lördagen och det var en upplevelse vill jag lova. Precis som namnet antyder skulle man uppför 13st ”hills”. Maxlutningen i den brantaste var 31%. Japp du läste rätt – 31%!!! Man fick ta de 13 klättringarna i vilken ordning man ville, och på toppen av varje stigning fanns det en orienteringstämpel. Med den klippte man rätt stigning på sitt kort och sedan hojade man vidare. Vi hittar inte alls i de trakterna, men det fanns en rekommenderad rutt man kunde ladda ner i cykeldatorn och det funkade fint att följa den.

Arrangemanget var riktigt bra och stämningen go men vädret visade sig inte alls från sin bästa sida.. det började dugga precis innan starten, efter 10 minuter var det lätt sommarregn och 30 minuter senare verkligen hällregnade det. Vi cyklade i regn i 5,5h. Jippie. Tur att det var varmt ute i alla fall! Det mesta vi cyklade var asfalt, men en del av stigningarna var på grusväg och någon till och med på stig. Cykeln var alltså inte speciellt grann som ni ser på bilden ovan!

Stigning nr 6 var på grusväg och det kändes lite som att vi var själva mitt ute i skogen. Jag tyckte att det kändes väldigt osäkert om vi var på rätt ställe överhuvudtaget… men jovisst var vi det! På toppen hade de satt upp en depå med alkoholfri öl och chips – riktigt välkommet! När vi stod där och mumsade chips så att det nästan sprutade ur öronen insåg vi att vi inte skulle hinna köra alla 13 stigningarna på de 7h man hade på sig. Lite retligt, men mestadels på grund av vädret (och även sjukt trötta ben) var vi många som inte hann. Man fick vara så försiktig överallt så det tog mycket extra tid.

När vi kört vår 7:e stigning (som hade nr 13) var vi på väg tillbaka in i Jönköping. Där var det depå med kaffe, bulle och mazarin. Mums! Vi tog en stigning till efter depån men då var jag så rökt i benen, det var slut på kontot liksom, så vi valde att köra tillbaka till startområdet sen. Där väntade äppelmust och vegetarisk paella, DJ som spelade perfekt afterbike musik, kaffe, godis och massa glada cyklister. Och torra kläder!!

Vi skrapade alltså ihop 8 stigningar av 13 och 11mil av 16. Kul hade vi i alla fall och ser framemot revansch nästa år – och hoppas på att få göra den i strålande sol!

Kolla gärna in evenemanget här: