Vasatrampet🌬

SÄ pÄ lördagen var det dags igen för ett lokalt motionslopp för mig. 140 km skulle trampas, delvis pÄ kÀnd mark dvs vasaloppsvÀgen och dels genom totala skogen. Loppet firar i Är 25 Ärsjubileum, tyvÀrr har loppet haft en trend med fÀrre cyklister. Kanske mÄnga tappat formen och inte lÀngre Àr sÄ intresserade av att köra lopp. I min klubb cyklar nÄgra MTB och springer den hÀr tiden pÄ sÀsongen.

Grundaren Garry Jones som arrangerar Vasatrampet för 25 gÄngen.

Grundaren Àr Garry Jones som startade loppet för att cyklister ska ha ett lopp att trÀna till under sommaren sÄ att sÀsongen varar lÀngre. Han lovar att fortsÀtta med Vasatrampet sÄ lÀnge nÄgon cyklist kommer. Han har god hjÀlp av sina döttrar, Amanda har den hÀr sÀsongen börjat trÀna i min klubb Brudpiga sÄ vi har lÀrt kÀnna varandra. SÄ roligt att vi sakta men sÀkert blir flera tjejer som trÀnar cykel. Vi var fem stycken frÄn Brudpiga som var med och cyklade och jag hoppas verkligen att vi kunde ha varit flera sÄ det fÄr vi Àndra pÄ till nÀsta Är. KÀnner ocksÄ att vi behöver bli flera tjejer, sÄg bara en tjej till som startade pÄ lÄnga banan. Lite trÄkigt att inte flera vill vara med. Undrar vad som skulle fÄ flera tjejer att vara med?

Starten pÄ mellanbanan 91 km.

En sak som jag tycker Àr lite svÄr med smÄ lopp Àr om man kommer fÄ nÄgra att cykla med. Jag brukar ju ofta cykla lopp med en klunga pÄ vÄren som trÀning inför VÀtternrundan och dÄ blir man ju vÀldigt bortskÀmd. Att alla kÀnner varandra och kör snyggt. I motionslopp med spontanklungor kan man fÄ cykla med de som helt gröna pÄ klungkörning. Att det vinglas och bromsas och stöts i backar, nÀstan som i ett race. Det kan bÄde kÀnnas lite farligt och det blir onödigt jobbigt.

SjÀlv Àlskar jag ju att cykla energisnÄlt och jÀmnt i klungan. Att cykla ensam pÄ ett lopp Àr ju ganska vÀrdelöst, dÄ kan man ju lika bra vara hemma och trÀna sjÀlv. Lördagen bjöd pÄ mycket vind och en kuperad bana.

Starten har gĂ„tt och jag försöker hĂ€nga pĂ„ nĂ„gra starka ryggar. Anar inte att en kompis Ă€r i vĂ€g och kissar sĂ„ att han missar starten! 🙈

Första delen av banan skulle gĂ„ nĂ€stan tre mil i motvind och redan pĂ„ vĂ€gen utifrĂ„n Mora lutade det emot och ”hjĂ€lp ”att bli ensam i vinden sĂ„ dĂ„ fick jag bita i direkt! Som vanligt gick det ganska snabbt i början och vi blev en större grupp som fick till ett samarbete. Mitt mĂ„l var att försöka hĂ€nga med gruppen sĂ„ lĂ€nge som möjligt. I de lĂ€ngre/ brantare backarna fick jag kĂ€mpa och nĂ€r vi svĂ€ngde av var det bara att gĂ„ ner i svansen och lĂ€gga sig pĂ„ hjul. HalvvĂ€gs var vi tre som var i svansen hela tiden. Vi turades om att ligga nĂ€rmast klungan och fĂ„nga hjul. Det kan bli en lite jobbig uppgift annars. Jag tĂ€nker att jag ska spara sĂ„ mycket kraft som möjligt till vi svĂ€nger in pĂ„ vasaloppsvĂ€gen vid TennĂ€ng. Ni som kört nĂ„got lopp i Vasaloppet vet att hĂ€r gĂ„r det uppĂ„t och uppĂ„t. Lyckades hĂ€nga kvar i gruppen till Risberg men sedan gick gummibandet av. DĂ„ hade jag blivit upphĂ€mtad av en kille men just nĂ€r jag kom tillbaka tryckte de pĂ„ i en backe och det var – Adjöss!!

VÄr trio i mÄl. Mycket vindpinade kan man sÀga.
Även om sjĂ€lva mĂ„llinjen var passerad var det Ă€ndĂ„ skönt att komma in under den vĂ€lkĂ€nda portalen.

Lite envis som jag Àr krigade jag pÄ en mil i hopp om att det skulle gÄ lÄngsammare och jag skulle komma i kapp. Men innan depÄn i Evertsberg sÄg jag att de tvÄ andra som tappat i backarna var pÄ vÀg ikapp. Min klubbkompis Robin och Ola frÄn BollnÀs Ck. Vi stannade och Ät lite mackor och kanelsnurror och laddade för att cykla de fyra ÄterstÄende milen tillsammans.

Vi fick kÀmpa ordentligt men vÀl i mÄl kÀnns det ÀndÄ bra att ha kÀmpat ordentligt. Hade rejÀlt ont i benen men efter dusch kÀndes det helt ok. Vi Ät en stor buffé dÀr vi snackade om loppet innan vi Äkte hem igen. Det Àr en del av att Äka pÄ olika motionslopp att man pratar om hur det gÄtt med kompisarna.

Avslutningsvis tycker jag att Vasatrampet förtjÀnar flera deltagare sÄ kanske ses vi nÀsta Är?

Alla bilder Ă€r tagna av Vasatrampet.📾

Ett riktigt bra pris som jag hade turen att vinna och den snygga plaketten som alla fÄr.