Peppad så in i vassen på höstens nya träningsupplägg!

Jag kan mina styrkor och svagheter. Jag är bra på att hitta tillfällen att träna och jag kör gärna hårt, ligger aldrig på sofflocket och hittar ursäkter. Men jag har en akilleshäl, eller två – jag tränar ostrukturerat och går gärna ut (för) hårt.

Man kan väl säga att cyklingen är det jag gör regelbundet – både som träning och rekreation men jag behöver också styrketräning – prehab/rehab för hållbarheten och för att bli ännu starkare som cyklist. Under de senaste åren har jag haft en återkommande inflammation i ena knät som kräver att det avlastas genom muskelstyrka kring knäet.

Jag känner också att jag vill strukturera upp min cykling. Jag behöver fler kvalitativa träningspass där jag jobbar med antingen teknik eller kondition (eller både och). För att få tiden att räcka till måste jag dra ner på de där passen när jag kommit hem och känt att jag visserligen haft jättetrevligt men inte fått ut någon kvalitativ träning.

Jag kommer ta hjälp av en kille som heter Markus. Tillsammans har vi lagt upp en plan där han tittat på vad jag har för mål och förutsättningar.

Mål: Bygga upp styrka för att vara hållbar, stark och snabb som cyklist.

Delmål: Hålla mig till planen/träningsschemat, vecka för vecka.

Delmål: Inte äta onyttiga uteluncher. Japp kosten kommer också in i bilden!

Varför har jag ingen tävling, lopp eller ny långcykling som mål? Svaret är enkelt, jag har inte bestämt mig för om jag vill satsa mer på landsvägscykling, enduro eller kanske en ny långcykling. Det jag däremot vet är att jag ska vara i form till våren oavsett vad jag väljer.

Vägen framåt:

  • Markus har testat min styrka genom några enkla övningar och lyssnat till mina mål och svagheter.
  • Nästa vecka ska vi gå igenom mitt träningsprogram och vikter.
  • Veckan därpå ska jag göra ett laktattest  – mäter mjölksyran som bildas i blodet när jag cyklar.
  • Utöver det kommer jag ta hjälp av en fysioterapeut när jag gör en bikefit, för att titta på vinklar osv som kan hjälpa till att avlasta.

Mitt träningsprogram innehåller styrketräning minst två gånger i veckan, utöver det kommer jag cykla. Cyklingen kommer dels vara olika typer av konditionspass men också teknikpass både i skogen men också på trainer. Mer om upplägget och övningarna i nästa blogg, upplägget är inte helt klart.

På torsdag träffar jag Markus igen och det ser jag verkligen fram emot, det kommer bli en spännande höst och jag lovar att fortsättning följer! 

Vet också att jag nämnde i ett tidigare inlägg att jag ska försöka boka en resa till en spännande plats dit jag länge velat åka. Resan är bokad! Jag tar med mig min man till Canvas Telemark i Norge där vi ska fira hans 40 årsdag och cykla i den fantastiska naturen. Vi kommer bo i Norges motsvarighet till bungalows på Maldiverna – vi ska bo i Yurter i Telemark. Om tre veckor åker vi –jippii!

Bilden lånad från nätet. Hit ska vi iaf och jag kan lova att jag ser fram emot den här resan

Kör hårt så hörs vi snart igen!

//Maria

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *