När vi inte har fler timmar får vi göra det smartare!

Jag ser det överallt för det har blivit en norm och ett sätt att leva i vår tid. Ju mer som görs desto bättre tycks det vara. Addera fler timmar till träningen, stanna kvar längre på jobbet eller springa snabbt i korridoren då är man duktig. Men är man det?

Inte i mina ögon faktiskt, inte om man samtidigt säger att man är stressad! Om man har en viss tid till något så kan man få ut mer eller mindre resultat beroende på kvaliteten i det man gör.

Men det har tagit tid och erfarenheter att mogna i den insikten.

När jag bestämde mig för att ta hjälp med träningen var jag ärlig mot mig själv och min PT Markus, jag kommer inte kunna lägga fler än 2 pass (kanske 3 ibland) i gymmet för utöver det ska jag hinna cykla och klara av resten av mitt liv också. Träningen får inte generera stress.

Jag vill se det hela långsiktigt, för handen på hjärtat, hur många gånger har man inte kört igång någonting som man går in i till 150 % trots att man egentligen bara har 100 % att ge? Funkar super till en början för att sedan gå tillbaka till utgångsläget och på sikt har man egentligen inte åstadkommit så mycket.

Ju mer som ska göras, hårdare krav som ställs eller högre resultat man ska uppnå desto smartare måste man agera.

I början av veckan träffade jag Wenche som är fysioterapeut på Elit Rehab. Tillsammans gick vi igenom skadehistorik och hur mina träningsveckor ser ut. Sedan var det dags för utvärdering av rörlighet och anatomi. De flesta av oss har svagheter och vi är inte heller liksidiga. Jag är generellt ganska rörlig och jag är jämnt musklad men jag är lite mindre rörlig i vänster höft. Jag har också en liten utåtrotation i underbenen vilket är väldigt vanligt bland oss tjejer. Det innebär att om mina ben pekar rätt fram när jag cyklar så tar knäna stryk. Jag behöver därför vinkla in knäna lite mot ramen för att inte sned belasta. Hur vet man det? Svaret är att de flesta av oss inte vet. Jag fick reda på det hos en ortoped för ett par år sedan och nu igen av Wenche. Utifrån de fysiska förutsättningarna ska vi tänka lite olika när vi tränar och ställer in våra cyklar. Innan Wenche ska titta på mitt rörelsemönster på cykeln så ska hon testa min styrka och det passet är bokat senare i kommande vecka.

I torsdags var det dags att träffa Markus, han är PT på Sats och den som sätter ihop mitt träningsprogram. Vi gick igenom mina core övningar. Varje övning utgår från mitt nuläge och fokuserar på styrka för cykling. När jag gör övningarna handlar det om att hitta rätt muskler och anspänning. Annorlunda – tidigare har jag velat lyfta tunga vikter och då är det lätt att fokus blir så tungt och många repetitioner som möjligt.

Cykling då? För att göra en lång historia kort så fick jag ta tio dagars cykelpaus. Jag har haft en lätt inflammation i ett knä som kommer lite då och då (inte samma knä som under långcyklingen) och har gjort det i ett par års tid. Jag fick en kortisonspruta i slutet av förra veckan med 10 dagars vila som följd så jag fick ändra om cykelplanerna. Men till veckan får jag cykla som vanligt igen.

Ni kommer få ta del av mina erfarenheter när jag har varit hos Wenche och Markus senare i veckan.

Hörs snart igen!

//Maria

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *