Övergångs/viloperiod

Nu börjar ni väl bli lite trötta på att höra mig räkna ner till att jag ska börja träna med riktigt upplägg och tränare. I november startar det riktiga, strukturerade programmet som Marcus Streiffert på Guided Heros kommer att göra. Så nu går vi in i den fas emellan säsong och uppbyggnadsperiod som brukar kallas övergångs-/viloperioden. En chans för kropp att vila och att man mentalt får ett break från sin huvudidrott. Den här perioden är viktig för motivationen.

Har sprungit en orienteringsbana. En lokal tävling. Banan var den lättaste och det finns banor för alla. Långa och lätta, korta och svåra. Välj efter vad du kan.

Oktober kommer en period då det kan vara helt ok att ta lite flera vilodagar även om det är aktivvila. Passa på att utöva andra sporter. I mitt fall blir det en del rodd och så ska joggingskorna invigas.

Blev så inspirerad på Lidingöloppet att jag köpte ett par nya springskor. Lite ny motivation!

Har ni hört talas om den svenska cykelmodellen?

Svenska cyklister, framför allt på tävlingsnivå, kan ofta hamna i vad som ironiskt kallas för ”den svenska cykelmodellen”

”Man slutar säsongen för tidigt, blir sugen för tidigt, kommer i form för tidigt, tröttnar för tidigt, och slutar för tidigt.”

Alltså tolkar jag det som att det är i oktober man fokuserar på annan träning än cykling. De här råden har jag fått av Marcus om hur jag ska träna i övergångs-/viloperioden som bör vara 4-8 veckor.

  1. Träna mindre cykel. Ställ gärna ifrån dig cykeln helt någon vecka och cykla överlag mindre. Det betyder framförallt att minska ner på den totala mängden cykling. Långa distanspass går sådeles bort.
  2. Det är helt ok och bra att bibehålla intensitet på vissa pass.
  3. Variera och träna annat än cykel. Glöm bara inte att det kan ta tid att anpassa kroppen till nya rörelser så du inte skadar dig.
  4. Ta flera vilodagar och ha inga måsten

Alltså mer vila, mindre cykel, mindre måsten, variera, intensitet är ok!

Tänker att vissa saker blir lätt att följa andra lite jobbigare.

Kan tycka att det kommer bra i tid, då september innebar 3 veckor influensa och halsont. Nu är det viktigt att inte rusa på när formen är dålig utan vara metodisk och lugn. Visst är det en underbar känsla att vara stark och i bra form men får jag välja är det inte i oktober/november jag vill vara som bäst.

Jag kommer att ro ett motionslopp med ett gäng tjejer från klubben. Blir en utmaning!

Så ha det bra i höstmörkret, på med reflexer och lampor ingen tid att vara stilfull när ingen ser. Säkerhet går först.

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *