Bikefit – need or nice?

I tisdags var det dags för bikefit! Gå igenom inställningarna på min landsvägscykel för att optimera sittställningen – förebygga skador och få maximal kraftöverföring.

Är det så viktigt egentligen, känns det bra så är det väl bra?

Jag har cyklat landsvägscykel (eller cyklat på landsvägscykel beroende på hur man ser det) i ca 10 år.

Första racern införskaffades efter en skräckupplevelse. Mitt under min härliga MTB runda i Änggårdsbergen hoppar en arg älgko fram ur buskaget för att markera att jag inte ska vara nära hennes två kalvar. Jag blev skiträdd och för att våga mig ut på solo cykling igen köpte jag en instegsracer som jag hade många fina älgfria rundor på. Jag cyklade runt 5 mil när jag var ute och jag var nöjd och glad trots att jag inte gjort någon bikefit.

2015 ville jag tävla multisport men saknade en team mate och blev istället övertalad att göra En Svensk Klassiker tillsammans med en annan tjej. Det blev inte så mycket träning tillsammans och fram mot vårkanten fick jag rådet att gå med i HCK och köra Vätternrundan i en av deras klungor. Jag visste nätt och jämnt vad en klunga var och hade aldrig cyklat i en. Jag gick från att köra solo till att cykla i deras olika fartgrupper.

Från ingenstans fick jag för mig att köra HCK’s SUB11 grupp runt Vättern. Jag förstod att vi skulle cykla loppet under 11 timmar men det var allt.

I den satsningen blev det mycket racer och i samma veva kände jag att jag ville uppgradera, jag såg att andra hade bättre cyklar men vad visste jag som bara cyklat min egen? Jag hade en summa pengar och ville ha så bra cykel som möjligt. Cykeln hittades på rean, från aluminium till kolfiber och bättre växelgrupp – hela cykeln var bättre. Jag fick en bikefit på köpet också. Den bikefit som gjordes i affären skulle jag idag inte kalla Bikefit, det handlade mer om att ställa in sadelns höjd och position i förhållande till tramporna och inget mer.

Jag cyklade någon månad, efter första distansrundan var det bara att inse att jag var alldeles för liggandes över cykeln, jag fick ont i ländryggen. Reachen (räckvidden) fram till styret var för lång. Jag bytte till en kortare styrstam och ett smalare styre, sedan var jag nöjd med cykeln i flera år. Idag med mer kunskap så skulle jag gjort en riktig bikefit när jag ökade träningsmängden på cykeln och bestämde mig för att cykla Vätternrundan.

Behöver man en bikefit? Ju fler timmar på cykeln i monotona positioner ökar risken. Skador kan också bero på fysiska förutsättningar, hur man är byggd och hur vältränad man är. Hur mycket kraft man kan överföra i pedalerna beror på hur stark man är men positionen på cykeln och tramptekniken spelar roll för hur bra förutsättningarna är att prestera sitt bästa.  

Bikefit kan göras olika ingående, antingen så kan man sitta på en rigg som är lite lik en spinningcykel men med många fler inställningsmöjligheter och millimeterprecision för att sedan föra över rätt mått till sin cykel. Eller så kan man göra den (så som jag gjorde hos Elit Rehab) på sin egen cykel som är kopplad till en trainer och dator (och lite andra mätverktyg), man får markörer utsatta på några delar av kroppen som programmet sedan mäter. Man tittar även på hur mycket kraft man för över från varje sida i pedalerna och hur kraften är fördelad i rundtrampet.

Vad blev resultatet när Wenche var klar med mig? Hon sänkte och flyttade fram sadeln samt att jag ska ha en kortare styrstam. Ska bli jättespännande att komma ut med cykeln och testa.

I nästa inlägg ska jag dela med mig av min resa till Canvas i Telemark, Norge.

Kör hårt så hörs vi snart igen!

//Maria

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *