Mentalträning

Den här veckans blogg handlar om tankens kraft! Den är så mycket starkare än vi tror. Det handlar inte om att vi vanliga motionärer ska bli världsbäst men många av oss ger inte riktigt oss själva chansen att lyckas med mål vi sätter upp för oss själva.

Jag är stark, jag orkar upp, jag har gjort jobbigare saker!

Vi har redan på förhand sett att det här går nog inte av olika anledningar. Vad gör att lika fysiskt starka når olika långt? I måndags var jag på en föreläsning om mentalträning som Mikael Kjällbring höll på Leksandsorienteringsklubb. Det slog mig direkt att det här kan vi ha nytta av både i vardagen och när vi ställs inför utmaningar av olika slag.

Kanske vill du cykla det där långa loppet men tror att du inte fixar det? Men varför skulle du som cyklar så mycket inte kunna det? Dags för mentalträning!

Att avslappning är grunden för att träna mentalt och att utnyttja när hjärnan är på en låg medvetande nivå och har svårt att skilja på faktiska upplevelser och det vi bara tänkt. Här kan vi programmera hjärnan (vårt undermedvetna) med positiva tankar genom bilder. Genom visualiseringar och affirmationer där du tänker på situationen du står inför och att den går bra. På så vis ” lurar” du hjärna att du behärskar situationen och är trygg och självsäker. Hjärnan känner igen situationen och skickar signaler till om att du kan det här.

Många känner nog till visualisering som ett sätt att tänka positivt på en situation och göra att du styr situationen.

Hur gör jag om jag vill träna mentalt?

  1. Välj vad du vill träna mentalt.
  2. Sätt ett mål med vad du vill träna och vad du vill uppnå.
  3. Ta fram visuella bilder på hur du lyckas samt positiva affirmationer.

Hur ska jag träna?

  1. Tänk regelbundet.
  2. Flera gånger i veckan.
  3. Tid per pass 5 min avslappning + 5-10 minuter målinriktad träning.
  4. Bra effekt efter fysisk träning då det kan vara lättare att slappna av.
  5. Du kan antingen instruera dig själv eller ta hjälp av inspelningar.
Se dig som en vinnare och du har stora möjligheter att lyckas!

En annan sak man kan göra är att sätta små lappar till sig själv på bra ställen. Att tjata in sitt budskap används ju framgångsrikt i tex reklambranschen.

Att vara fysiskt beredd ses som en självklarhet så varför slarva med det mentala?

Ge er själva en extra boost genom mentalträning! Ni är bra och starka kan en massa saker och vågar mera än ni tror. Sätt upp ett mål till nästa säsong och jobba emot det både med fysisk och mentalträning, se hur långt ni kan nå!

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *