Att träna efter träningsupplägg!

Nu har jag tränat efter träningsupplägg i lite mera än två veckor och tänkte berätta lite om hur jag upplever det.

Två veckor är inte så lång tid att jag kan känna några resultat i träningen än men det känns verkligen spännande att se om jag kommer att känna resultat i vår när jag kommer ut på landsvägen med cykeln igen.

Till att böja med är det en hel del siffror att hålla reda på för mig som knappt kört med pulsband och inte uppdaterat mina siffror på många år blev det min första utmaning. En del älskar ju siffror men jag låter det gå rakt igenom mina öron. Så ladda ner appar och lägga in siffror är ett nödvändigt ont för mig.

Jag har Guided Heroes premium paket och en tränare som har cykling som specialitet, Marcus Streijffert som är tränare åt alla i cykelprojektet #schysstcykling. Vi använder appen Today’s Plan där träningsplanen ligger inlagd som en kalender. Hit laddas alla pass direkt ifrån Garmin Connect och från Zwift. Här ska jag också skriva hur passen har gått.

När vi skulle starta träningen frågade Marcus mig hur jag tränar och vad jag gillar att träna (ja förutom cykel nu på vintern.) Vilka dagar passar bäst för distansträning och vilka dagar är bra vilodagar?

Förra veckans distanspass cyklades ute i 12- grader. Bra jacka hade jag i alla fall.

Utifrån det är träningsprogrammet lagt. Eftersom oktober avslutades med lite sjukdom för min del var första veckan lite lugnare, med två vilodagar. Vilodag betyder att det är högst en promenad som fysisk aktivitet. De här vilodagarna var en rejäl utmaning för mig den här första veckan när jag bara bubblade av iver att få komma igång. Men nu förstår jag att det är bra för det kommer att bli tuffare pass än jag är van vid.

Här är ett exempel på hur ett pass på trainer kan se ut. Det finns också förslag på hur passet kan genomföras ute om man vill det.

Intervallpass har jag gjort på Zwift eftersom jag tycker att det är lättast att köra där som man tydligt ser att man ligger rätt i watt, kadens, puls och tiden för de olika intervallerna syns tydligt.

Efter passet ska jag utvärdera hur jag tyckte att det gick. Det ligger till grund för hur Marcus lägger upp fortsättningen. Vad behöver jag träna mera på?

Tuffast för mig har varit styrkeintervaller med lågkadens och höga watt. Har ju alltid gått lätt och snabbt ute för att kompensera att jag inte är så stark. Bålträningen blev också en chock för min midja, med träningsvärk i flera dagar. Men då vet man att passen behövs. Målbilden blir tydlig när jag vet vad som ska klaras av och jobbas för att uppnå.

Mycket tid på trainern nu, det är lättast för mig att hålla koll på vad som ska göras.

Jag är ju bara i början av träningen men känner redan att tränaren Marcus har sett vad jag behöver träna på och jag känner mig motiverad. Det enda jag har märkt är att det blir färre pass på gymmet och det blir mera ensamträning och det är kanske lite trist. Det är mindre mängd träning men mera kvalitet, alltså mera tid för annat.

Vintern har kommit till Leksand så söndagens löpning var i en snö klädd skog.

Det är nog inte det sista ni hör om det här, för nu är det min vardag fram till Vätternrundan i juni.

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *