Nytt jobb – superkul och spännande men det kräver målmedvetenhet och en hållbar träningsplan

Jag byter alltså jobb inom kort, ska bli superkul och det är något jag verkligen ser fram emot. Det är också därför det varit lite tyst från min sida på bloggen, det har varit fullt upp. Jag kände att jag behövde lite ny energi, få se och lära nytt. Men jag tvekade innan jag bestämde mig – nya utmaningar och nytt att lära betyder också att det kommer dagar när man är ganska trött efter arbetsdagens slut. Hur ska jag fixa träningen då?

Det handlar om vad som ger och vad som tar energi, på jobbet i träningen men också hemma. Jag tänker att jag kommer få investera energi men att denna förändring också kommer ge massor med energi.

Nu när den officiella cykelsäsongen är slut minskar antalet timmar i cykelsadeln även om jag cyklar året runt. Mitt träningsschema bygger på en årsplanering och jag har precis påbörjat uppbygnadsfasen som sträcker sig mellan november och februari. I denna fas handlar det om att bygga upp kroppen inför kommande cykelsäsong, lägga en bas. Gymträning två gånger i veckan varvat med olika slags trainerpass och utomhuscykling. Hittills har jag fått ihop alla träningspass förutom under två veckor när jag fick en rejäl förkylning.

Med mitt nya jobb kommer det vara ännu viktigare att jag håller mig till planen så jag får gjort alla träningspass. För att lyckas med det kommer jag vara väldigt precis med vad jag ska träna och när – ett morgonpass och ett lunchpass på gymmet som måste bokas in i kalendern bestämda dagar så det blir prioriterat. Trainerpassen är smidiga för de kan jag göra hemma på kvällarna, liksom lite coreövningar med TRX och pilatesboll. Viktigt att allt är klart, jag ska inte heller behöva fundera på vilket pass som ska köras för det är bestämt sedan innan.

Trainerpassen är de lättaste att få till, allt står redo så jag bara kan hoppa upp i sadeln och köra

Det känns också bra att ha träningshjälp av Markus/SATS och Wenche/Elitrehab som håller ögonen på mig och följer upp.

I mars kommer cykeltimmarna ökas på och det blir också fler distanspass som är mer tidskrävande, till dess hoppas jag att jag kommit in i lite rutiner på jobbet. 

Hörs snart igen!

//Maria

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *