Att tänka på inför att välja coach

Jag har tagit ledigt från jobb torsdag + fredag för att åka till Skövde, dels för att hälsa på mina föräldrar men främst för att prata ihop mig med min triathloncoach som jag haft innan för att starta igång igen!

Kommer köra några pass tillsammans med hans träningsgrupp i 30k, anpassat efter vad min skada kan, så blir lite simning och lite cykel. Ska bli riktigt kul med miljöombyte, att bara fokusera på träning, vila, mat och likasinnad vänner i några dagar.

Jag längtar så efter tävlingskänslan!

Jag ser fram emot att få ett strukturerat träningsschema att följa igen! Att jag inte behöver tänka själv vad jag ska köra och att faktiskt pressa mig själv lite mer än vad jag gör om jag själv bestämmer.

Det finns såklart både för och nackdelar med att ha någon annan som lägger upp ens träningsschema och olika coacher passar olika individer.

Jag tänker dela med mig av några saker jag tycker är viktigt att tänka på inför att skaffa eller välja coach:

  1. Pris är såklart en stor faktor, men ofta så får du mer ju mer du betalar. Många lågpris program är standardprogram och inte individualiserade utifrån dig och din vardag.
  2. Kommunikation, hur viktigt är det för dig att kunna kommunicera regelbundet med din coach? Nöjer du dig med passupplägg och sköter resten själv eller vill du ha någon att bolla med efter en period, säg kanske 1 gång i månaden för att prata om hur det varit och vad som kommer framåt. Eller vill du ha mer flexibilitet att kunna få snabba svar från coachen om du känner dig trött/sjuk en dag och undrar hur du ska göra med planerade pass? Få klart för dig innan du bestämmer coach hur kommunikationen ser ut (frekvens och hur (mejl/sms/telefon/Trainingpeaks…).
  3. Individanpassad coachning, som jag nämnde i punkt ett om man vill ha ett schema anpassat efter sig själv, sin bakgrund, sin vardag och sina mål så var noga med att höra om hur coachen lägger upp passen och om de utgår från DIG.
  4. Online/Fysisk coaching. Det är mer sällsynt att det finns coacher som är närvarande fysiskt för motionärer/elitmotionärer när det dock är väldigt vanligt bland elit. Jag själv tycker detta är viktigt just för simningen där jag behöver mycket teknikhjälp och push. Därav tog jag mitt beslut med en coach som erbjöd detta, många kan också analysera videor och ge feedback men jag tycker inte det ger riktigt samma resultat som hands-on coaching.

Annat att tänka på är:

  • Erfarenhet av att coacha elit framgångsrikt behöver inte betyda att hen är bra på att coacha motionärer då det är två helt olika livsstilar.
  • Det går såklart bra att ha en coach i respektive gren (simning, cykling, löpning) eller bara den gren man känner sig i behov at stöttning i men jag ser ett stor värde i att ha en och samma coach för helheten. Viktigt när det kommer till just den individanpassade träningen med periodisering och balans mellan de olika grenarna.
  • Viktigt att lite på sin egna känsla först. Har du inte möjlighet att stämma av med din coach direkt och känner att du behöver ändra på ett pass eller känner din sliten eller omotiverad så kan det absolut vara bättre och smartare att skippa passet. Lätt att få dåligt samvete här eller känna sig misslyckad men det är tvärtom en eloge till dem som känner sin kropp så väl och LYSSNAR på den.
  • Var ärlig mot din coach. Skippar du pass, säg det. Kör du extra, säg det. Känns det inte som rätt balans på något sätt, diskutera det med coachen. Det blir bäst och lönsammast i längden för både om det känns bra.
  • Var ärlig mot din omgivning. Har du ett mål uppsatt och tränar dedikerat till det? Berätta för din omgivning så att de vet om du väljer att träna istället för att fika med vännerna eller hänga med på AWn varje gång. Transparens är viktigt.

Det var de punkterna jag funderat på nu inför mitt nystartande med coach igen. Har du något annat att tillägga? 🙂

Kram från Sofia

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *