Mtb och Mindfulness

I söndags var det äntligen dags för vår prova-på-dag, Mtb och Mindfulness.

Vi har gått och klurat på den kombon rätt så länge och varit så sugna på att ägna en dag åt att undersöka hur dessa båda aktiviteter kan hänga ihop och kanske till och med dra nytta av varandra.

I tanken har vi kunnat se ett sammanhang.

Mindfulness går ju ut på att fokusera på det som finns i just denna stund, i nuet. Att öka sin sinnesnärvaro eller medvetna närvaro i stället för att, som vi människor ofta gör, befinna oss med tankarna i dåtid eller framtid. Mindfulness är också ett utomordenligt vertyg för att t ex hantera stress eller för återhämtning.

Ja, det är ju precis samma ingredienser som när vi njutarcyklar. När vi kommer ut på cyklarna efter en stressig dag, rinner tankarna på jobb och annat ofta av oss. Vi andas, vi upplever naturen, vi lägger märke till hur det ser ut där vi cyklar, vi brukar också ofta uttrycka hur tacksamma vi är för de stunderna, inte bara efteråt i duschen utan verkligen under tiden vi cyklar också (Visst – det finns förstås sämre cykelpass för oss också, tunga, jobbiga, blöta, kalla…Men på riktigt – vi brukar kunna hitta värden i nuet på de passen också). Det är säkert många som känner igen sig i det här.

Så därför var vi så peppade att äntligen få se om det finns ett sammanhang också i praktiken.

Jennys ateraljer inför första mindfulnesspasset med oss

Vår mindfulness-guide under dagen var Jenny (en klippkund till Frida), och deras samtal i frisörstolen hade många gånger handlat om likheterna mellan vår njutarcykling och Jennys mindfulness-aktiviteter. Ur de samtalen föddes en idé att kombinera de båda aktiviteterna i direkt anslutning till varandra.

Vi bjöd in våra följare på sociala medier att hänga med på vår första prova på dag. Det rasslade bara till, och innan vi ens hade hunnit lägga ut att evenemanget var fulltecknat så hade 17 stycken hunnit anmäla sig. (minst 10 stycken fick vi säga nej till den här gången). Alla var tjejer…

Förväntansfulla startade vi dagen i yogastudion på Steninge Kuststation, för cirka en och en halv timmes guidning i mindfulness. Först berättade Jenny vad mindfulness i stora drag går ut på. Förutom att träna sig i att vara i stunden går mindfulness bland annat ut på att ha en nyfiken och accepterande inställning till det som du upplever. Det betyder till exempel att inte värdera eller döma det du upplever i nuet. Det handlar också om att ha en accepterande inställning till sig själv och andra. Till exempel kan man öva sig i att se ömsint på sig själv.

Smarriga grötplättar som uppladdning innan cyklingen

Efter en spännande stund, med några olika övningar, laddade vi i oss ett helt gäng av Kuststationens goda grötplättar, med en massa smarriga tillbehör och sedan var vi redo för att ge oss i väg på cyklarna.

Vi hade valt en cykelrunda på cirka 3 timmar, i blandad natur och med en och annan teknisk utmaning och lång backe. De särskilda utmaningar vi nu hade framför oss var att, på cyklarna försöka praktisera det Jenny hade pratat om på morgonen. Var och en efter sin egen förmåga och lust.

  • Vilken nytta kan man ha av att t ex fokusera på andningen när man cyklar? (att fokusera på andningen är ett jättebra trix för att” komma ner i kroppen” i stället för att vara kvar i huvudet, fick vi lära oss av Jenny)
  • Kan bara det att till exempel fundera på vilka kontaktytor man har med cykeln, avleda vissa jobbiga tankar som har en tendens att dyka upp, exempelvis i en lång och jobbig uppförsbacke? (att fokusera på kroppens kontaktytor med underlaget är ett annat mindfulness-trix berättade Jenny)
  • Vilken nytta kan man ha av att ha en accepterande inställning till sig själv och andra när man cyklar? Kan man till exempel tänka på ett annat sätt när man halkar efter i ledet, behöver gå upp för backen som kompisen klarar att cykla, eller tvärt om…kan man t ex träna sig i att inte alltid ligga först, cykla snabbast etc.
  • Kan man hämta kraft någonstans inifrån sig själv (förutom från musklerna då) när man som bäst behöver det, t ex när man är trött eller när man står inför någon lite pirrig och läskig utmaning utmed cykelstigen.

Ja ni förstår kanske…Mindfulness handlar ju egentligen mycket om att nyfiket utforska sig själv också och försöka hitta ett lugn i sin inställning till nuet. SÅ SPÄNNANDE!!!

Efter drygt 3 timmars cykling, på ett långt härligt led av nästan 20 mtb-tjejer, i ett flowigt tempo (inte för långsamt och inte för snabbt) utan några egentliga stopp, och med några ganska sugande uppförsbackar som en ”perfekt avslutning” så såg vi verkligen fram emot Jennys löfte om att vi efter cykelpasset skulle få landa, den här gången liggandes, på varsin matta och återigen bli guidade av Jenny i mindfulnessens ädla konst. (Ja, några av oss somnade gott där på mattan…)

Vi avslutade dagen med en klassisk afterbike-macka och en hel del babblande och bubblande där i cafeét på Kuststationen medan mörkret föll utanför.

Ännu en hel dag, vikt åt det vi älskar att göra och i sällskap med så många likasinnade. Cyklos-Lycklos oss!!! Och extra stort tack och tacksamhet till Jenny, som så skickligt fick oss att tryggt vidga våra komfortzoner en aning och få lite nya perspektiv att ta med oss in i cyklingen.

Nu ska vi utvärdera dagen, slipa på detaljer och alla gånger göra om det här igen.

Mtb och Mindfulness ÄR en mycket bra kombo!!!

Frida och Lisa / Happybikerchicks

Hela gänget Mindfulness-cyklister samlade

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *