Vasaloppspinning

Förra helgen blev det många träningstimmar för min del. Det började med en träningsdag på Lördagen tillsammans med Mölndal Outdoor och deras Triathlongrupp. Vi körde bla 90min spinning med följande upplägg: 15 min uppvärmning, 60 min intervallpass, varannan intervall med hög respektive låg kadens. Samt 15 min nedvarvning. Efter det fick vi testa YinYoga, väldigt bra för stela triathleter. Jag skulle gärna få in ett yogapass i veckan men det är inte det jag prioriterar högs just nu. Tiden ska räcka till så mycket…

 

På Söndagen väntade vasaloppspinning. Med något stela ben satt jag på spinningcykeln 07.55 då starten för vasaloppet gick. Vi var ett glatt gäng som trampade iväg och första timmen bara försvann. Efter andra timmen började min hunger göra sig påmind . Trots att jag ätit mycket frukost och både en banan och en snickers vid ca 90min. Borde givetvis ha laddat bättre dagarna innan precis som man gör inför ett längre lopp. Lätt att glömma uppladdningen när det ”bara” är ett träningspass.

  

 

Det var tre ledare som höll i passet och de byttes av varje timma ungefär. Då blev det en naturlig paus och många valde att sträcka på benen någon minut eller gå på toaletten. Jag har väldigt svårt att komma igång igen om jag pausar så jag valde att trampa på hela tiden bortsett från när jag hämtade en extra banan. Efter 2,5h börjar det bli ganska tråkigt att sitta i en spinningsal och det enda jag kunde tänka på var vad jag skull äta när vi kommit ”i mål”

Vi hade fått gissa på sluttiden och jag trodde att det skull bli 4:08, ni kan ju tänka er hur långa de sista 16 minuterna till målgång kändes. Detta var andra gången jag körde Vasaloppspinning, det är inte det roligaste jag gjort men ett bra sätt att få in ett långpass. Vi stoppade cyklarna när förste man gick i mål och hade då trampat i 4h och 24min.

 

 

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *