Styrketräning för cyklister

I onsdags innan spinningen med triathlonklubben fick vi finbesök utav Elit Rehab som höll cykelspecifik styrketräning.

Jag tyckte passet var jättebra och det mesta körde vi med endast gummiband och kroppsvikt vilket betyder att man lätt skulle kunna träna dessa övningar hemma eller enkelt lägga in några efter sin vanliga träning.

 

Några av de övningar vi körde var:

⚫ Sidogång med gummiband. Skillnaden från hur jag kört innan var att vi skulle tänka på att vara rätt framåtfällda med överkroppen, som att man sitter på en cykel.
⚫Utfallssteg. Också med framåtfälld överkropp för att få det mer cykelspecifikt.
⚫ Explosiva benböj där vi hade gummiband under knäna, gick långsamt ned för att trycka upp explosivt med fokus på kontroll över knäna så att de inte åkte inåt.
⚫Upphopp med gummiband vid vristerna. När man var som högst i luften skulle man dessutom försöka sparka utåt med fötterna.
⚫Höftlyft med gummiband igen och fokus på att ”suga in naveln”, aktivera rumpan och sedan pressa ut knäna i överläget.
⚫Flera bålövningar, bland annat plankan där man med en hand i taget skulle försöka nå någonting längre fram utan att tappa plankposition.

Efteråt trampade vi ett svettigt tröskeltest följt av några 20 sekunders intervaller som avslut:)

Har ni kört något bra cykelpass i veckan? ?‍♀️?

/Elina