TEKNISK ZON

När jag började cykla mountainbikelopp blev jag nästintill livrädd när jag såg skylten som det stod TEKNISK ZON på. Min hjärna registrerade den nämligen mer som DÖDENS ZON. Jag kramade hårdare om styret, pulsen rusade och hela kroppen ställde in sig på att ”nu jäklar blir det svårt” (läs ”nu jäklar kan du dö!”) Man förstår ju att det kommer vara riktigt läskigt om arrangören sätter upp en skylt som varnar för tekniska partier. Jag kommer ihåg att jag på Ränneslättsturen, ett race som ingår i långloppscupen , gick in i ett jättesvårt parti precis efter en sådan skylt. Jag cyklade ett varv som jag upplevde som enormt krävande, kom tillbaka ut på gräsplanen där jag sett skylten tidigare, och fylldes av bävan när jag cyklade förbi ”teknisk zon” skylten igen. ”Oh-oh! Ett svårt och livsfarligt varv till?!” Jodå, precis så var det – ut på ett nytt varv som var jättetekniskt. Med hjärtat i halsgropen och kryllade nackhår klarade jag även detta. Det var några mil kvar till mål sen och efteråt tänkte jag inte mycket mer på de där tekniska zonerna…

Faktiskt inte förrän jag cyklade Cykelvasan två månader senare. Här hade jag blivit lovad att det skulle vara ett snabbt och enkelt lopp, mest grusväg och inte alls tekniskt. Döm av min förvåning när jag på krönet av en backe helt plötsligt skymtar den där jädrans skylten. TEKNISK ZON. Tusan också, jag var inte alls inställd på det. Ännu mer förvånad blev jag när det där tekniskt svåra aldrig dök upp! Jag tänkte att det måste vara väldigt olika kriterier för vad som bedöms som tekniskt i olika lopp. Jag gasade på, glad i hågen över att jag överlevt ännu en teknisk zon och känslan i kroppen var härlig. Vid campingen strax innan mål stod min sambo som kommit i mål en timme före mig och hejade – helt underbart <3

Efter dusch och käk frågade han mig vad jag tyckte om loppet. Vi pratade lite fram och tillbaka innan jag sa ” det var en väldigt konstig teknisk zon på detta loppet, den var ju inte i närheten av de tekniska zonerna de hade på Ränneslättsturen”. Min sambo skrattade gott och förklarade att det inte alls har med svårighetsgraden på banan att göra. I en teknisk zon ska man fixa punkteringar, man får även ha extrahjul och verktyg ståendes där. På motionslopp står det folk lite varstans och fixar punkor men på tävling MÅSTE man ta sig till teknisk zon, man får inte mecka cykel längs med banan alls.

Så tokigt det kan bli när man är ny och rör ihop begreppen!

Nuförtiden blir jag i alla fall inte ett dugg nervös när jag kör in i en teknisk zon 😉

Facebook Comments

3 reaktioner på ”TEKNISK ZON

  1. Haha tack för förvarningen, jag började läsa inlägget med hjärtat i halsen och tänkte ”nu måste jag se vad jag ska tänka på i de tekniska zonerna!”

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *