Cykling på Gran Canaria

Hej på er alla!

Nyss hemma ifrån en helt underbart rolig vecka på huvudön ibland Kanarieöarna. Det som gör att vi väljer att åka dit och cykla för tredje året i rad är först och främst att vädret är så stabilt och vägarna fantastiska och att hyran av cyklar är så bra där. Ett plus är ju såklart att vår lokala flygplats har resor dit så det behöver inte ta flera timmar att åka bil till Arlanda. Vi har sagt att vi borde prova någonting nytt, men så blev det Gran Canaria i år också.

Det är jag och min Johan som åkte själva första året, och de senaste gångerna har våra barn varit med. Är så roligt att kunna dela cyklingintresset med sin partner även om han inte är lika fanatisk som jag. Cykling är ju också perfekt att göra som par även om en är lite starkare, i tex löpning är det mycket svårare. Eftersom det är mycket berg på ön är det mycket klättring och utförsåkning är det ändå viktigt att ta cyklingen i eget tempo om man ska orka och känna sig säker i serpentiner och skymda kurvor i utförsåkningen.Första dagen skyndade vi oss att äta frukost för att hinna hämta ut cyklarna och hinna följa med på freemotionbikecenters guidade tur samma morgon. En av anledningarna till att vi ville vara med på turen var att det var busstur och sedan cykling hem. Det gjorde att vi kom i väg lite längre än vi vågat på cykel. Trots att jag var tokladdad måste jag ju ändå tänka på att sist jag cyklade var i oktober! (ute i det fria alltså). Lite dålig uppladdning var också att vara förkyld sista veckan innan. Bara att inse att man var blek, lite småfet och dessutom lite otränad. Ja, som många andra skandinaviska turister. Och turister finns det gott om och många cyklar så man möter, blir omkörd och kör om många. Det är glada miner och trevliga kommentarer från många. Den guidade turen består av 8 cyklister från Sverige, Nederländerna, Danmark, Tyskland och guiden som är norrman. Han berättar vad som kommer och när vi kan ta eget tempo och när vi ska hålla ihop gruppen. Vi gör en brant men ganska kort klättring upp på vulkanen Bandama där man har fin utsikt åt flera håll tex Las Palmas. Vi gör ett stopp för fika och påfyllning i flaskor. Det är väldigt viktigt att dricka ordentligt. Redan i bussen får vi en flaska vatten att dricka och en bar. Sista milen hem blir några toktrötta och får det jobbigt att hålla klungan trots hjälp av gruppen i motvinden. Om det var vätskan eller bergen som tog ut sin rätt vet jag inte, men är rätt säker på att de var glada när vi kom tillbaka.

En tur som är ett måste är ju att cykla upp till högsta toppen på ön, Pico de la Nieves 1965möh. Man ska tänka på att välja en varm och klar dag eftersom moln kan fastna på bergen och det är ju tråkigt att inte kunna njuta av utsikten när man trampat upp. Det kan man se på långt håll om molnen ligger runt bergen. Kan vara bra att ta med en väst eller jacka och ev. handskar för det är kallare på höjden och kan bli kallt när man susar ner.

De gånger jag har varit i väg och cyklat har jag valt att hyra cykel och det har alltid funkat bra. Både med stora uthyrare som man bokar i förväg hemma och mindre lokala firmor. En gång hyrde vi av en firma där de bara kunde spanska, som vi inte kan men dokumenten var på engelska och cyklarna var fina och välskötta så det funkade. På de riktiga cykel öarna som Mallorca och Gran Canaria är det inte svårt att hitta bra uthyrare. Hittar man en bra så är det bara att fortsätta hyra nästa gång. Service om man knäcker en eker eller får något fel på vägen är ju toppen bra.

Men hur var cyklarna då, undrar ni såklart?

Vi har flera gånger hyrt Cannondale cyklar så även den här gången. Jag hade en super six evo som jag cyklat på flera cykelresor och gillar. Johan hade en synaps ultegra skivbroms. Han tänker köpa en ny cykel och funderar på om han ska välja fälgbroms eller skivor så det var ett bra tillfälle att prova.

Man kan ju tänka att det är bra att träna på en likvärdig cykel som den man har hemma eller så kan man passa på att lyxa till det med en bättre eller annorlunda cykel. Ditt val?

Sista dagen fick jag med mig min son Emil på en tur. Senast vi cyklade tillsammans var förra året vi var här, så jag kan inte säga att han är någon van cyklist. Men så roligt att ha honom med. Vi tog det lugnt, men naturligtvis var det en klättring att övervinna. Han var i alla fall inte helt avskräckt när vi kom tillbaka. Tror att jag inte tjatade för mycket om olika tips som jag som mamma lätt kan göra.

Inser att det här inlägget kan bli hur långt som helst, men målet med cyklingen var att komma igång med cyklingen och få ett avbrott i vintern med värme och sol. Att umgås med sina kära är ju inte helt fel heller. Hoppas att ni nu bokar en skön cykel resa. Klart ni kan.