Nedtrappning

Nästa söndag vid den här tiden är jag här och cyklar igen⬆☀🚴‍♀️💕 På Mallis:)

Jag har dock inte haft en optimal uppladdningsvecka då jag i tisdags tappade en tung vikt på min fot på gymmet som ledde till läkarbesök i panik och röntgen som tack och lov visade att den inte var bruten🙏 Jag såg skräckbilder framför mig där jag tvingade läkaren att fästa mitt gipsade ben på en cykelpedal så att jag kunde cykla ändå😂🙈

Har fortfarande lite ont men jag gav mig ut på en lugn cykelrunda i torsdags för att testa foten lite och det fungerade faktiskt redan ganska bra att trampa:) Och kolla solnedgången som min kvällsrunda bjöd på☺ Längtar efter många fler sånna i år💕

Tanken nästa vecka blir att försöka trappa ner lite lite på träningen. Dels på grund av foten men också för att Mallis kommer bjuda på många träningstimmar som kommer vara utmanande för kroppen och jag har tränat väldigt hårt en längre tid så jag tror kroppen bara kan må bra av att få återhämta sig lite extra innan:)

Nedtrappning av träning är väldigt svårt tycker jag. Min kropp är van att röra sig så att den blir ordentligt trött, jag är en väldigt rastlös människa och det är den där lite hårdare träningen som jag går i gång mest på.

Min plan är att köra samma träningspass som vanligt men lite kortare. Ett pass där jag vanligtvis springer 8 intervaller får kanske bli 5-6, och distanspass kanske något kortare o.s.v. Inte mer avancerad nedtrappning än så.

Hur gör ni med periodisering? Går ni ”planerat” ner i ansträngning vissa perioder eller låter ni livet styra sånt mer spontant när det passar? Tycker ni det är lika svårt som jag eller kan det till och med kännas lite skönt?:) Dela gärna med er💕

Ha en superfin ny vecka iaf och hoppas att ni får många härliga träningstimmar:) 

/Elina

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *