Motivations höjande åtgärder.

Hur brukar ni göra för att höja eran motivation?

Jag har väl haft lite låg nivå när det gäller motivationen till träningen när man går på diet. Känns som man vill ge upp nästan varje dag.. Men jag försöker kämpa mig igenom, blir väl inte bättre när det bjuds på fika och godsaker hit och dit. Men men… 🙂

Men åkte iväg till Birsta i veckan och tänkte att jag köper nya skor, de kanske får fart på mig. Jag brukar inte tycka om att springa utomhus, men nu har jag testat och det gick riktigt bra. Så jag har sadlat om en kort sväng till löpning, men vet att jag aldrig kommer tycka om det lika mycket som cykling!
Har några korta fun run inbokade, tex vårruset så man måste ju träna lite för det också.

Men igår blev det en jogging runda på ca 3 km med vovven Leo, men han börja tjura efter halva vägen. Så då vände vi..
Gjorde ett nytt försök idag igen och då blev det 7 km istället, men Leo fick stanna hemma.

 

 

Om man vill höja motivationen generellt, så finns det några enkla knep:

1. Rör dig i 30 minuter utomhus i dagsljus, det fyller på serotonin och endorfinnivåerna.

2. Matens betydelse för humöret är betydande. Socker och liknande kolhydrater är vårt största hot mot välmåendet och det ökar inflammatoriska processer i hela kroppen även i hjärnan som påverkar motivationen och humöret negativt.

3. En god sömn gör att våra celler i kroppen och även i hjärnan får en chans att repareras. Hjärnan behöver dessutom bearbeta händelser och inlärning i sömnen. En oregelbunden sömn påverkar hela kroppens hormonsystem.

Tre väldigt viktiga saker, motion, sömn och måltider. Sedan ska man alltid försöka omge sig med positiva människor, se till att ge sig själv och andra positiv feedback. Gör saker som DU tycker om!

// Therese

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *