Jag är frälst!

Alltså wow vilken boost jag har med landsvägscyklingen just nu. Det är typ det enda jag tänker på varje dag, jag längtar till nästa cykelpass, intervallpass eller långpass, vad spelar det för roll, så länge jag får cykla ! Därför har bloggandet blivit lite lindande för jag har cyklat 😀 men desto mer om mina pass på strava och min privata Instagram @virrejohansson men snart är det min tur att ta över cykeltjejer’s Instagram @cykeltjejer vilket ska bli sjukt roligt 🙂

Okej om jag ska försöka summera lite grann, vad är det som gör att jag tänker på cykling varje dag och längtar till nästa pass? Förutom att vädret bjuder upp till cykling varje dag med strålande sol, man är väl lite av en solskenscyklist va 😉 så har jag börjat gå på organiserad träning som arrangeras av olika klubbar här i Linköping. På torsdagar är det två klubbar (nocout.se & CK Hymer) som har gått ihop och organiserar tillsammans ett intervallpass där vi delas in i olika fartgrupper och kör en redan uttänkt runda och på helgerna är det långpass (med nocout.se) och det i olika fartgrupper med fika inplanerat. Cykelfika = den bästa fikan! Den enda idrott jag kommit i kontakt med där fika nästintill är ett måste, och jag som älskar fika. Mycket trevligt, mycket bra kombination.

I och med att jag går på organiserade träningar blir det också en social touch på att cykla och speciellt på långpassen. Det är också extra roligt när jag och min man har tid att gå på träningarna tillsammans. Och den som säger att cykling i grupp är ensamt har inte förstått grejen. Cykling i grupp är socialt och man ska samspela med varandra 🙂 På torsdagsintervallerna försöker vi köra i grupper om 5-7st i varje intervallgrupp där ”Belgisk kedja” är nyckeln till farten. Man ligger i två led ”som vanligt” men man roterar hela tiden så man inte ska ligga framme och dra någon längre tid. Och åt vilket håll man roterar åt beror på vinden, men vanligtvis så går vänsterledet lite snabbare än högerledet och det blir då att man roterar höger. När jag ligger i högerledet så kommer jag per automatik hamna längre och längre bak och när jag ligger sist i högerledet får jag förmodligen ”sist” sagt till mig och då vet jag att när vänsterledet börjar gå upp för byte så ska jag haka på och lägga mig bakom nästa hjul och tajma in förflyttningen så jag hamnar i suget bakom det nya hjulet och gör vänsterledet som det är tänkt, blir det en mjuk övergång och jag kan öka farten litegrann. Jag kommer nu per automatik hamna längst fram eftersom mitt led nu går lite fortare än höger, och när jag kommit längst fram fortsätter jag i samma fart och när jag passerar personen som är först i högerledet och när denne känner att nu kan hon gå hon får ja till mig ”klart” och kan nu mjukt och fint gå in i högerledet. Lite svårt att beskriva i text, men man ska liksom rulla på på det här sättet och det är mycket samspel och förståelse för andra cyklister speciellt när man ligger först i högerledet och personen ska gå in framför och man lär sig ganska snabbt hur cyklisten du har framför dig gör.

På gårdagens intervaller gick jag med den lite snabbare gruppen än vad jag har varit med i innan och ville utmana mig lite. Det som är så bra är att båda grupperna kör samma runda och samlas upp efter varje intervall och cyklar gemensamt till starten av nästa intervall, så känner man att man vill gå upp en fartgrupp eller ner, så finns alltid den möjligheten, vilket gör att jag igår vågade utmana mig och shit vad roligt det var ! Första intervallen blev kanske inte sådär klockrent i flytet, men när vi alla känt på varandra en-två intervallerna kom vi in i flowet och det vara bara att trampa på och följa med. Vår gruppledare bjöd också på ”fri fart” sista biten på intervallen, vilket är lika med ”hög fart” och grabbarna jag körde med var grymt starka och snabba på sista biten på fri fart biten fick jag släppa då trodde jag benen skulle gå av, och ändå fortsätter man cykla med ett leende till nästa intervall 😀

Långpass har jag hunnit med ett par stycken. Ett kompisgäng tog Roxen runt på vår lediga torsdag och det var hur mysigt som helst. Umgås, träna, äta, fika och avslutade kvällen hemma med bad och grill. En hel dag med vänner, hur mysigt? Det är ju inte alltid man är ledig sådär mitt i veckan så långpassen blir som säkert för många andra på helgerna och det organiserat med nocout.se Samlas väl runt 9-10 hugget lör/sön och så kan man välja vilken fartgrupp man vill köra med och sen trampar vi igång på den tänkta rutten och fika stället. Mysigt med långpass och såklart fikat 🙂

Senare veckorna har det blivit mycket landsväg, men vi har nu börjat köra MTB på tisdag och det också organiserat, men det tar vi ett annat inlägg.

Härligt långpass !

Facebook Comments

1 reaktion på ”Jag är frälst!

1. Vad kul att du även hittat landsvägscyklingen! Du beskriver klockrent vad som är så kul med cyklingen. Verkligen igenkänningsfaktor på detta. Tröjan har nu kommit fram också,tack!😀