Bara cykla!

Jag älskar att cykla och att träna cykling! Men ibland känns det riktigt motigt inför ett träningspass, det kan också kännas riktigt jäkligt under tiden. Inte för att jag pressar kroppen utan för att jag inte orkar pressa den. Men hur ofta ångrar man passet efteråt? Aldrig! I alla fall har jag inte varit med om det ännu 🙂

Men ska man köra passet enligt plan om det känns så här?

Det är svårt med kroppens signaler. Ännu svårare att skilja på om det är kroppen som skickar signaler till hjärnan eller tvärtom. Hård träning är ju slitigt och självbevarelsedriften kommer försöka övertyga oss om att det är bäst att vila istället. Inte konstigt att det för många av oss är en svår fråga vad man ska lyssna till. Ibland är svaret kör! och ibland viiiila. Kör man wattmätare eller pulsmätare så kan man få en hint hur kroppen har det, men man kan bli så himla trött mentalt av hård träning och den tröttheten snappar ingen mätare upp. Är huvudet inte med, så är det ju omöjligt att baxa med kroppen på tåget. Som sagt så känns det ju riktigt gött efteråt – men att pusha sig hårt gång på gång på gång när man egentligen inte vill/orkar/känner för det kan leda till att man känner olust inför nästa pass och nästa pass… och nästa. Då tappar man glädjen helt och hållet! Och tillslut blir det ingen bra träning alls.

Vid såna här tillfällen är det bra att komma ihåg varför man tränar och vad man tränar inför. Kommer ett missat pass att ha väldigt stor inverkan på det stora hela? Förmodligen inte. Men många pass där man inte orkar bruka allvar kommer att ha det!

Då är det gött att bara CYKLA. För att det är skoj, för att det är det du älskar och vill göra. Inte för att jaga tid, km, snitt, höjdmeter eller wattsiffror. Utan för att känna vinddraget i ansiktet, höra fåglarna kvittra, bättra på cykelbrännan och bara njuta av alla intryck. Lämna alla tekniska prylar hemma och ge dig ut! Du får en go återhämtningsrunda och ny energi in på kontot. Sov några timmar extra och fyll på med bra mat också.

Ibland är det skönt – och okej – att släppa cyklingen helt och hållet. Kör på ett alternativ som boostar dig för dagen! Simma en runda, pilla i trädgården, klättra i träd med barnen, gå en lång promenad eller läs en bra bok. Längtan efter att sitta i sadeln kommer garanterat tillbaka fortare än du anar.

Fundera ibland över var du började och hur långt du kommit – och gläds åt det!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *