Träningsschema

Då var det dags igen… När Rob och jag flyttade till Sverige förra året hade jag inte längre några mål med mitt tränande och min kropp behövde en paus så de senaste 18 månaderna har jag tränat lite av och till och ganska ostrukturerat, utan något speciellt syfte annat än att komma ut och må bra.

I sommar har motivationen sakta men säkert kommit tillbaka och jag känner att jag vill ha någonting att jobba mot och träna inför så jag kontaktade min f.d. tränare Brad på Exercise Institute i Perth för tips, råd och inspiration och för att höra lite hur han tyckte jag borde gå till väga. Inte helt oväntat var han som vanligt jättehjälpsam och sa nog precis de saker som jag behövde höra för nu är jag tillbaka på ett träningsschema med veckorna strukturerade i 3 – 1 – 3 – 1 o.s.v. igen – tre veckors träning och en veckas återhämtning, för att kunna nå mina cykelmål.

Förra veckan var min första vecka på den nya planen och Brad hade schemalagt 15 timmar på cykeln. Passen varierar mellan olika test, intervaller, spurter, distanspass och självklart återhämtningspass. Det första intervallpasset var nog det som kändes tyngst, jag var lite sliten från Masters-NM och ganska ovan vid belastningen men var ändå nöjd med effekten och hur jag kände mig 🙂

Jag använder TrainingPeaks och har Brad kopplad som tränare så han får e-post så snart jag laddat upp en aktivitet. Ofta brukar jag skriva ett par rader om hur jag kände mig och vad jag tyckte om passet så att han har någonting att återkoppla om. TrainingPeaks ger mer insikt och statistik än t.ex. Strava, även om det är jättebra det också.

När jag tränat för Brad tidigare har strukturen, återkopplingen och variationen hjälpt oerhört mycket och jag har kännt att jag blivit starkare och bättre cyklist så jag hoppas naturligtvis på samma resultat även den här gången. Plus, det är svårare att skippa ett pass som någon lagt upp och kommer kika på i efterhand…

Mina mål för resten av året är att köra Tour of Margaret River och Tour of Tasmania som är del av National Road Series (‘elitserien’ där nere) med mitt f.d. lag när Rob och jag är tillbaka i Australien i november. Jag ska göra vad jag kan för att komma i form tills dess och att jag platsar i laget. Tre månader låter ju som lång tid men tiden kommer nog gå ganska fort.

För 2019 har jag redan stora planer och drömmar, vi får se hur det går 🙂 det blir mer om 2019 i ett annat inlägg.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *