Vad gör man efter en Ironman?

Vid den här tidpunkten för ett år sedan hade jag först bestämt mig för att Ironman var en engångsgrej för att några dagar senare falla för frestelsen att anmäla mig igen. Och i år värkte det i hjärtat på samma sätt som då när jag såg att platserna började gå åt så fort anmälan öppnats.. Men jag vet att det handlar om fear of missing out snarare än att jag faktiskt är sugen på att göra det igen just nästa år. Igen absolut, men inte just nu. Sen jag började med triathlon har det varit något lopp som motiverat mig att träna, men nu vill jag bara träna för tränandets skull ett tag. Både för att slippa den överhängande pressen av ett förestående lopp men också för att visa för mig själv att jag tränar för att jag tycker om det och inte bara för att klara ett lopp. Låter det rimligt? Jag vet inte hur länge den här känslan kommer hålla i sig, det får vi se. Jag tror att jag nästa år kommer vilja köra kortare lopp där själva distansen i sig inte känns utmanande utan att jag mer kan försöka göra det bra och känna mig stark. Och gärna försöka slå några personliga rekord eller så!

Jag har gjort en plan över hur en träningsvecka ska se ut, förutsatt att inget speciellt händer:

Måndag – simning och styrketräning
Tisdag – löpning
Onsdag – cykling
Torsdag – vila
Fredag – löpning och simning
Lördag – cykling
Söndag – simning och löpning

Jag tänker inte planera vilket typ av pass jag ska köra i förväg, utan låta dagsform bestämma om det blir lätt/hårt/kort/långt, för att prioritera att träningen faktiskt blir av. Det enda jag typ planerat är simningen, där vill jag köra ett intervallpass, ett distanspass och ett teknikpass varje vecka. Nu testar jag det här ett tag och ser vad jag tycker om det! Det tar ett tag att komma fram till hur man vill lägga upp det här med träningen alltså..

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *