MTB på Idre fjäll.

Hej på er !

Den här veckan skriver jag lite om min helg i Idre då jag passade på att cykla lite MTB mellan fjällvandrandet. Min mamma hade önskat sig en helg i Idre som present när hon fyllt 75år i veckan. Själva firandet med middag och familj klarade vi av förra helgen då det var fullt hus med mina bröder med respektive och barn. Men i helgen var det mamma, pappa, min Johan och vår dotter Maja som åkte i väg för en helg i Idre fjäll. Fokus var att uppleva lite höstfärger i fjällen och vandra några lätta sträckor. Vi kom upp på fredagen och då både regnade och blåste det så då blev det bara en kort sväng upp på berget. Men redan på kvällen klarnade vädret upp och på lördagen åkte vi till Grövelsjön och gick till Silverfallet. Självklart med ryggsäcken full med fika.

På eftermiddagen passade vi på att cykla lite på de leder som finns på Idre fjäll, här finns ett tiotal uppmärkta leder och de flesta är lätta så att vem som helst, även en feg landsvägscykling kan ta sig fram. Jag förstår att de som älskar att köra fort utför i svängar ibland stenar älskar det här. Själv tar jag det lugnt för att inte tappa kontrollen mellan träden. På många ställen finns små gupp att hoppa över om man vill men det väljer man för det finns alltid en väg bredvid. Det är mest sten och grus nästan inga rötter som det vimlar av hemma. När det går uppför är det fina serpentiner så det känns inte så drygt fast det går rejält uppför på en del ställen. Vi testade att cykla upp på toppen på Idre fjäll och det var helt klart värt besväret. En härlig utsikt åt alla håll, ser både åt Norge, Nipfjället och Städjan.

Toppleden som går upp påhoppen är enda gången vi cyklar på en röd led, som är de svåraste men det är bara för att stigningen är lite tuff. Annars cyklar vi mest blå led som är mellan och lite grön led som är grusväg och enklare stig. Hindren på de lättaste är höst 10 cm höga, blå 20 cm och röd 40 cm.

Det finns även en ”skiljs arena” som vi provade. Pump track, vippbrädor, hopp och doserade kurvor. Oj, vad mycket kul. Jag blir som barn på nytt och jag hade lätt kunnat varit där längre.😀

Här finns också en station med lite verktyg och det var ju bra men en pump hade inte varit så dumt. Jag som inte är så van med MTB är så dålig på lufttryck, oftast pumpar jag för hårt som på landsväg nästan.😫 Men den här gången kände jag att det behövts lite mera luft med alla stenar. Vi hade egna cyklar men här finns cyklar i alla storlekar att hyra om man vill, båset ht och heldämpat.

Man vill också att cyklister köper trailpass som kostar 90kr för en dag och 390kr för en vecka, halva priset för ungdomar 8-15år.

Det är väl lite som liftkort, men hittar man egna stigar är det väl inget som hindrar vana åkare att ge sig ut i terrängen. För nybörjare är det däremot perfekt med de här uppmärkta lederna med uppmuntrande namn som t.ex ”Alla kan”.

Kan bara ge tummen upp hur som helst. På vägen hem gjorde vi ett stopp vid Sveriges längsta vattenfall Njupeskär, väl värt ett besök .

Jo, det är inte bara min mamma som blivit ett år äldre även jag.

Tänkte att jag inte ville fira utan gå på onsdagsträningen som vanligt. Det har varit lite glest på träningarna på sista tiden men när Johan och jag rullade ner till samlingen stod många av mina cykelkompisar där. Vad roligt tänker jag! Först när vi kom tillbaka och alla svänger in till oss och Johan bjuder på födelsedagsfika förstår jag att alla kommit för att fira mig! Bli så himla glad att få den gesten på min dag och cykling på det. Inte så tokigt att vara äldre ändå. Nu kör vi ett år till.

Ska man inte va gla på sin födelsedag? När ska man då vara gla? 😂