Vikt i fokus

De senaste veckorna har flera välkända, tuffa tjejer delat med sig av sina inre kamper.  Jenny Rissveds berättar om sin ätstörning på instagram. Sara Penton har skrivit ett jättebra blogginlägg om hur hennes diet började gå överstyr och Mia Skäringers program ”kroppshets” har vi kunnat följa på SVT.

Det är ett så viktigt ämne att lyfta, som berör så väldigt många av oss.

Mat ska inte vara känsloladdat. Varken på ena eller andra hållet egentligen, alltså varken straff eller belöning. Mat är bränsle för våra kroppar! Tränar man så är det viktigt att fylla på med energi så man orkar både träning, jobb och vardag. Att gå på underskott och träna hårt är att balansera på en så smal tråd att den nästan inte syns. Sara Penton beskriver det så bra; hur ska jag veta orsaken när jag presterar dåligt – har jag ätit för mycket och är lite för tung eller har jag ätit för lite och har för dåligt med energi? Ja, hur ska man veta det? Svårt för oss ”vanliga” människor som inte har egna dietister som kan gasa och bromsa oss. Jag har försökt balansera på den för att öka watt/kg men det blev bara pannkaka och jag var sur varenda pass för att jag inte orkade. Lesson learned för min del.

Jag är en riktig gottegris. Hade jag inte tränat så mycket som jag gör hade jag nog rullat fram utan cykelns hjälp. Ostbågar, choklad, glass, chips och dippa.. mormors havrekakor.. Brians biscotti,  Zannas chokladbollar.. Mammas lussekatter och syrrans citronkärleksmums.. Och Budapestbakelse.. saltlakrits och Ferraribilar, skumbananer och dumlekolor. Jag älskar alltihop! Jag förbjuder mig inte, men försöker hålla mig till helgerna. OM jag är sugen då, man måste ju inte tvunget bara för att det är helg.

Jag tror på 80-20 metoden. Välj det bästa alternativet för din kropp 8 ggr av 10 så spelar de andra 2 inte så stor roll. Detta är på inget sätt vetenskapligt bevisat vad jag vet men för mig funkar det bra att tänka så. Det är bra att komma ihåg att man inte blir smal för att man äter 1 sallad och inte fet för att man äter 1 påse ostbågar. Lite av allt, men inte alltid skapar en fin balans! För både kropp och sinne. Njut!

Och på tal om kropp och sinne, hasta inte in i hård och strukturerad vinterträning för tidigt. Jag kör två hårda pass i veckan för tillfället och i övrigt blir det vad jag känner för. Förra helgen körde vi 3h mysrunda på grusvägar med ett gäng kompisar och på söndagen tog vi en promenad på Söderåsen och njöt av färgerna och vyerna. Mycket go energi rakt in på kontot! ❤️ Hoppas den går att plocka ut senare under vintern..

Ibland är det bra att titta på saker ur ett annat perspektiv.

 

Om du inte redan gjort det, så rekommenderar jag dig verkligen att läsa Saras blogg, Jennys insta och titta på Kroppshets.

Cykla lugnt och var rädd om dig!

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *