Reperationskitsinnehåll och tankar kring det

Om man verkligen inte är intresserad av att mecka med cyklar, vilket inte jag är för fem öre, så är det ju ändå skönt att kunna göra någon slags första hjälpen på sin cykel. Så att man iallafall kommer hem. Och sen kan man ju låta någon annan fixa det ”på riktigt”. Det är min filosofi. Här nedan kommer en beskrivning på vad jag har med mig för verktyg och reservdelar när jag är ute. Det är inte alltid samma innehåll, och det har ändrats under åren jag har hållit på med cykling.

  • Slang
  • Pump
  • Däckjärn
  • Insexnycklar
  • Fast nyckel
  • Kedjebrytare

Men det första man ska tänka på är ju att inte ha med sig en massa onödigt, sånt man ändå inte vet hur man använder, eller som är för krångligt att göra ute skogen/på vägen. De första åren jag cyklade hade jag laglappar med mig, men numer har jag istället en extra slang. Anledningen till det är att det ofta känns riktigt trist att laga punktering när man är ute, hellre göra det hemma i värmen senare. Dessutom kan det ju bli skador på slangen som inte kan lagas. Då är det bättre att bara ha en extra slang att byta till. Nuförtiden kör jag ju dessutom slanglöst på MTBn, då finns det ju verkligen ingen anledning att ha med laglappar.

Har man en slang med, eller laglappar för den delen, så måste man kunna få av däcket och pumpa i luft i slangen. Så en pump och däckjärn. Och förstås det verktyg som behövs för att få av hjulet (om man inte har quick release). För min del är det en fast nyckel.

Sen har jag ett litet kit med olika storlekar av insexnycklar, de behövs till många olika saker, men används väl oftast till att justera sadelhöjd för min del. Vissa behöver ju insexnyckel för att få av hjulet också.

Härom veckan kom min svärmor hem efter en cykeltur med en trasig bakväxel, den hade gått rakt av i en uppförsbacke på väg hem. Detta innebar att hon inte kunde cykla alls. Hon fick bli hämtad med bil. Då kom jag på att jag i fortsättningen kommer ha med mig en kedjebrytare. Hade hon haft det hade hon kunnat korta kedjan och köra single speed hem, alltså bara struntat i bakväxeln. Ja, alltså ifall det inte finns någon som kan hämta en så är ju det guld värt att kunna cykla hem.

På bilden är inte allt med. Men jag vill visa att det inte är prylar som tar särskilt stor plats. Mest skrymmande är väl slangen, särskilt till MTBn. Men lätt värt att släpa på det om man plötsligt står där i skogen, långt från allt, med en obrukbar cykel.

Som jag har förstått det är det inte alla som lärt sig att byta slang på cykeln. Men det är inte svårt alls, och det finns inga ursäkter. Bara att lära sig. Kolla vilken youtubevideo som helst och prova sedan. Det är skönt att lära sig i lugn och ro hemma, istället för att man ska göra det första gången ute i skogen. Det där med att korta kedjan och köra single speed låter kanske också svårt. Men nej då. Det är inget som inte går att lära sig. Det fina med cyklar är ju ändå att de är relativt simpla, och man kan förstå hur de fungerar bara genom att titta på dem. Iallafall med sådana cyklar som jag använder.

En gång under en tur mellan Göteborg och Vikbolandet gick en eker av i mitt bakhjul. Vet inte riktigt varför. Min man hade med sig en ekernyckel, vilket var väldigt tur. Hjulet hade blivit skevt och jag hade inte kunna fortsätta om han inte kunde rikta om hjulet. Egentligen hade man väl önskat att vi haft med oss några extra ekrar, men det hade vi inte och det löste sig ändå. Själv har jag inte med något sånt verktyg, för jag kan inte rikta hjul. Men om jag är ute och cyklar långt, alltså flera dagar/veckor så utökas ju förstås reperationskitet. Och så tar jag nog med mannen, som ändå gillar sånt där med att fixa cyklar.

Hur tänker ni andra, vad har ni med er?

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *