Variation i träningen!

Hej alla glada cyklister!

Variation på träningen den här veckan, förutom lite gym och spinning har jag även tagit mod till mig och gjort ett FTP test, velodrom cyklat och testat nya skoskydd på en tur med crossen i snålblåsten. Vintercykling har jag valt bort helt förut men i våras när vintern såg ut att aldrig försvinna köpte jag min cross och och nu känner jag att den borde få ut och rastas ibland. I alla fall till vi får fina skidspår tänker jag… Kul med crossen är ju att man kommer ut på fina grusvägar och lättare stigar, nackdelen är att man bör ägna tid åt att göra rent cykeln när man är hemma igen för grus kan verkligen göra skada på kedja och kassett. Det är ju också en konst att klä sig varmt men inte för varmt så att man blir svettig. Det är ju svårt att ge generella tips men det klassiska ”lager på lager”  är alltid bra. Att satsa lite extra på varma fötter och händer är aldrig fel!

Lager på lager gäller vid cykling i kyla, både på överkropp, ben och fötter. Allt hamnade i tvätten efter lördagenstur.

 

Provade mina nya RainMem skoskydd från Kalassportswear. Tunna men ändå varma så de fick klart godkänt i 3grader och kalla vindar.

 

Jag har kvar den smarta trainern jag lånat av en snäll kompis. Har kört lite och gjort mitt första FTP test vilket inte gick bra kan jag säga. Hade klar övertro till hur tufft jag orkade köra i de 20minuter man skulle cykla. Är ju inte van med watt så det är helt ny på det här. På Strava som jag använder finns uppskattade watt som antagligen bygger på fart och puls så utgick lite ifrån det men gick utför hårt. Min plan är att göra ett nytt försök i början på veckan och gå ut mycket lugnare och öka om jag kan. Vet att det inte kommer att bli lättare men resultatet kanske blir bättre? Ja, någon kanske undrar vad det är för test? Jo det går ut på att mäta hur stark du är och förhoppningsvis kan du se om du blir starkare. Det finns flera sätt att göra ett functional trecshold power (FTP) men jag cyklar 20 minuter och tar wattsiffran och x 0.95 och då får du fram det watt du orkar hålla i en timme, ditt tröskelwatt på svenska. Inget för den omotiverade alltså!😁

 

Så tufft att ge allt när benen skriker sluta!

Jag fortsätter också med mina söndagar på Velodromen i Falun. Den här veckan bokade jag två pass för att få lite längre träning. Fick kliva av efter 2.5 timme men kul var det. Jag känner mig fortfarande lite osäker när benen blir trötta, blir ju ingen succé om man slutar trampa på en fixe cykel! En annan sak som är roligt med Velodromen är att man träffar duktiga cyklister. Har ju redan skrutit med att jag cyklat med svenska mästare och i dag träffade och cyklade med Anna Beck som är världsmästare. Som hastigast men ändå häftigt !

Facebook Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *