Nya tester på TEAM hälso&friskvård

I Måndags var det alltså dags för mig att göra nya konditionstester på Team hälso&friskvård. Jag fick frågan varför jag som motionär väljer att göra den här typen av avancerade tester. Tänkte att jag skulle börja med att försöka ge ett bra svar på det, jag förstår att man undrar.

Jag är en person som gillar att sätta upp mål, jag motiveras av det. Jag är också väldigt resultatinriktad både när det gäller träning och mycket annat i livet. Genom att göra den här typen av test så har jag fått information om vart jag befinner mig rent fysiskt och kan därför lättare planera hur jag ska göra för att nå mina mål framåt. Överkurs tycker vissa, jättekul och intressant tycker jag.

Jag gjorde liknande tester för ett år sedan men då valde jag att göra laktattestet på cykel och vO2-maxtestet på löpband, denna gång gjorde jag båda testerna på löpbandet då det är löpning jag satsar på mest. Men man kan lika väl göra det på cykel.

När man gör ett laktattest får man reda på när man når sin Laktattröskel, en viktig fysiologisk tröskel. När man överstiger sin tröskel så blir man ganska snabbt trött. Man får också fram individuella pulszoner vilket gör det lättare att planera sin träning och när man ska ligga i vilken pulszon beroende på syfte med träningspasset.

När man gör vO2-max testet så mäter man den maximala syreupptagningsförmågan. Man får då fram två olika värden, syreupptag i liter/min och syreupptag i ml/min/kg kroppsvikt.

 

Resultaten från båda testerna analyseras sedan och Jakob på Team skickar en utvärdering som förklarar resultatet och hur man kan göra för att utvecklas på bästa sätt.

Alla mina värden hade förbättrats sedan jag gjorde mitt förra test och det är ju såklart kul och motiverar mig att fortsätta. I vissa delar hade jag räknat med det medan jag i andra delar blev förvånad. Men mest av allt uppskattar jag den feedback jag fått hur jag ska lägga upp träningen framöver för att utvecklas och bli bättre.

Nästa vecka ska jag tillbaka till Team och träffa Jakob igen, jag ska då få hjälp med att planera min styrketräning. Jag kommer sedan att träna med Jakob som Pt under Januari/Februari innan jag drar igång med löpningen ordentligt igen. Men cykeln kommer inte slippa undan, 1-2 pass på cykeln i veckan ska jag försöka få till.

Har ni frågor om testerna så ställ gärna dem här. Om inte jag kan svara så tar jag med mig frågorna till Jakob och återkommer med svar när jag träffat honom.

//Frieda

 

Facebook Comments