Lyssna lite lagom på kroppen

Ibland när man är trött måste man lyssna på kroppen och vila. Och ibland när man är trött måste man stänga av lyssnandet och bara göra. Det kan vara svårt att veta vilket av det man har att göra med, men idag var helt klart en stänga-av-och-bara-gör-dag, och det gjorde jag, och jag är så glad för det. Innan dagens träning kändes huvudet som en tung deg och soffan som klister. Jag visste att denna vecka skulle bli tuff, dels pga mycket träning tidigare men också för att jag började på ett nytt jobb i måndags och hjärnan blir ju lite mosig av alla intryck! Trivs superbra på nya jobbet hittills, känns helt rätt och kul, men man blir helt slut ändå! Hur som helst, jag visste att denna vecka behövde bli en lätt träningsvecka så jag hade bara 1150 m simning planerat idag. Hade det varit mer hade jag kanske inte kommit iväg, men nu gjorde jag det, och efteråt kände jag mig som en ny människa. Det var tillräckligt långt för att kicka igång kroppen och tillräckligt kort för att inte bli trött. Såna här dagar körs kanske inte de tuffaste passen, men det är såna här dagar som gör att jag är tacksam för att jag har träningen, och de här dagarna är precis lika viktiga som de hårda dagarna för kontinuiteten! Och DEN är ju det viktigaste av allt. Och sömn också, det är viktigt. Och mat. Och cykling.

Facebook Comments

5 reaktioner på ”Lyssna lite lagom på kroppen

  1. Det där med vila kan vara det svåraste ibland, men som du skriver är det viktigt att lyssna på kroppen! Kör du helvila ibland också eller väljer du oftast att köra pass med lägre intensitet som återhämtning?:)

    1. Ja det är verkligen svårt! Men jag tycker att man blir bättre och bättre hela tiden på att lära sig hur ens kropp fungerar och känna vad som är vad. Grunden i mitt träningsupplägg är helvila en dag i veckan, och det tycker jag är väldigt skönt både för kroppen och för huvudet! Sen så anpassar jag det en del efter hur livet ser ut i övrigt, så ibland blir det fler vilodagar, men istället fler pass andra dagar. Sen är ju en del av passen under veckan distanspass på lägre intensitet också! Efter Ironman förra året hade jag ca tre månader där jag tränade kanske 3-4 dagar i veckan och ganska lätt, så det varierar ju under säsongen förstås.

  2. Intressant ämne med vila, Följer du ett träningsprogram? Hur får du livspusslet att passa? Bra inlägg tycker jag.😊

    1. Ja jag har ett träningsprogram som jag har som grund, och försöker följa så gott jag kan, men ändrar det efter hur livet i övrigt ser ut, hur kroppen känns, och ibland också vad jag har lust med helt enkelt! Det är skönt att ha en plan så man inte tränar varken för mycket eller för lite, men ju längre tid man håller på och lär känna sin kropp, desto bättre blir man ju på att själv bestämma vad som är lagom och hur man kan justera programmet på ett rimligt sätt!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *