Sommarcykling i januari på Thanyapura, Thailand!

Hej alla, här kommer ett blogginlägg från solen och värmen!

Jag och min närmsta vän Erika kom till Thanyapura Health & Sports Hotel i lördags efter en hyfsat smidig resa på ca 13h. Imorgon är det lördag igen och då rör vi oss vidare till Karon Beach för en mer avslappnad vecka.

Men dessa dagar här har varit underbara. Mycket av allt som jag älskar, träning, mat, sol, umgänge mm. Jag hade planerat 3 dagar med en coach som är här från Trisutto, Irene, vilket innebar ett pass simning och ett pass cykling per dag. Så jag tänkte fokusera lite på alla cykelpass jag fått in denna veckan i detta inlägget!

Jag hyrde cykel här i förhand vilket var jättesmidigt och finns några olika cyklar att välja på. Jag fick även in ett bonuspass på morgonen innan jag skulle lämna tillbaka cykeln så sammanlagt 4 olika sorters cykelpass.

Pass 1: Med coachen på hennes moppe före/bredvid mig körde vi ca 10km lungt följt av backintervaller som var 5 x250m med hög växel och låg kadens. Lätt rull nedför. Sedan lugn cykling tillbaka så passet blev på knappt 20km. Det var så härligt att cykla ute igen! Kändes lite ovant till en början. Också kul att testa på ett passupplägg jag inte kört innan. Med låg kadens uppför.

Pass 2: Dagen efter tog coachen mig på en lugn tur på ca 50km förbi några riktigt fina vyer. Kan ju rekommendera att cykla med någon som känner till Phuket för att hitta dessa guldkornen. Riktigt fin och lugn cykling!

Pass 3: Coachen tog mig ut på ett progressivt pass. Inte så fin omgivning (förutom där vi vände där det låg en fin hamn vi åkte över på en bro) då majoriteten av passet var på en ganska stor trafikerad väg. Men alla de större vägarna har en fil för cyklister och mopeder så funkar fint ändå. Jag cyklade då ca 60min lätt följt av 15min snabbare och sedan 5min direkt efter på nära max följt av lite nedrull. Också ett passupplägg jag ska ta med mig hem!

Pass 4: Ett bonuspass med gruppen på hotellet. De har en hög med olika pass varje dag som är gratis att hoppa på! Detta var klungkörning med 2 x12min fartökning. Totalt blev även denna runda ca 50km. Riktigt kul att cykla i grupp med likasinnade och med 4 ledare med för säkerhet och coachning.

Så sammanfattningsvis så fick jag in en bra variation på de cykelpass jag körde. Tyckte det var så härligt att cykla ute igen och längtar redan till vårvädret hemma i Sverige.

Lite praktiska saker om du har tankar att åka hit:

• Det gick supersmidigt att hyra cykel, jag har med egna pedaler. Men majoriteten av folket här tror jag har med sina egna cyklar. Det står cyklar överallt!
  • Se till att hyra cykeln i god tid innan då de har ett begränsat antal. De hjälper även till med allt från att pumpa däck, justera sadel osv.
  • i Thailand kör och cyklar man på vänster sida av vägen. Detta var jag inte beredd på innan och tog ett tag att vänja sig. Speciellt vid korsningar och rondeller.
  • Vägarna skulle jag säga är bra cykelvägar! Lite skakigt här och där men mestadels bra asfalt både på de stora vägarna jag körde och de mindre kringelikrokvägarna.
  • Längst de stora vägarna finns det gott om bensinmackar där man kan stanna och inhandla dricka och snacks men på de mindre vägarna var det väldigt ont om det.
  • Alla trafikanter och folk (och hundar) som rör sig på och runtom vägarna är väldigt snälla, hälsar och visar hänsyn och respekt. Märks att de är ganska vana vid cyklister.

Så sammanfattningsvis är jag toppennöjd över min cykelupplevelse här! Jag varmt rekommenderas.

Har ni några frågor om Thanyapura Health & Sports Hotel så är det bara att kontakta mig på Facebook eller på min Instagram @Sofiahager.