Hur går det med styrketräningen?

Jag har ju tidigare berättat att jag börjat träna med en Pt. Nu har det gått några veckor och jag tänkte berätta lite hur det går. Mitt mål med det här fokuset är att framförallt bli starkare i löpningen och på cykeln. Men Jakob har också tagit hänsyn till mitt yrke och att jag står mycket och sliter på rygg och axlar.

För det första så är det så lyxigt att ha någon som planerar, talar om vad jag ska göra och korrigerar där det behövs. För det andra så är det kul att träna på ett sätt som jag aldrig gjort tidigare, nu får jag lyfta tungt (för mig) vilket jag aldrig gör när jag tränar själv. Jag är van att träna styrka med kroppsvikt och relativt lätta vikter men med många repetitioner. För det tredje så klarar jag så mycket mer än vad jag trodde, vilket såklart är kul och bra för självförtroendet.


Planen är att lägga in det här programmet två gånger/vecka. Jag träffar Jakob ibland varje vecka och ibland varannan. Där emellan tränar jag samma upplägg själv och kan höra av mig på Mail om jag har frågor.

Det svåraste för mig just nu är inte att få styrketräningen gjord utan att jag måste dra ner på antal löp och cykelpass. När man är van att träna så mycket kondition känns det lite jobbigt att vara utan. Men jag försöker få in 3 löppass/vecka och 1 cykelpass hemma på trainern eller 1 spinningpass. Än så länge har det fungerat bra. Nu ska jag fortsätta såhär fram till Mars. Då kommer jag börja springa efter ett maratonprogram igen och förhoppningsvis är det tillräckligt varmt för mig för att börja cykla till jobbet igen. Jag är ju som ni vet en solskenscyklist och tycker inte alls om när det är kallt. Kanske blir det ändring på det någon gång…

//Frieda

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *