Dom långa intervallerna…

Januari är snart över.. vad har ni cyklat mest??
Själv har jag mest cyklat långa intervaller och så har jag cykla långa intervaller. Coachen är ju så snäll så han smygstartade i december med att låta mig köra 8 minutare och bara någon lite länge intervall, gick fin fint 😀 Sen kom Januari, boom… pang på med 15 minutare och som att det inte va nog så pangade han på lite till med 20 minutare tom lyckades han smyga in en eller två 30 minutare också.
Kom väl inte som en överraskning kanske men ändå.. man ska ju mentalt ställa om att gneta sig igenom sina långa intervaller. Man ska ligga där på sin tröskelwatt eller på sin tröskelpuls och gneta.
Ska jag va helt ärlig är ju inte 20 minutare det roligaste jag vet… har man myror i brallorna som jag har så blir man ju snabbt uttråkad när man ska sitta och glo rakt fram och trampa i 20 minuter och det inte händer nått. Kära coachen vet ju redan detta att jag tappar fokus efter bara en liten stund. Finurlig som han är så lägger han ju in lite olika moment där och då som gör att man är lite mera på allerten alla dom många långa minutrarna.
Så vad hittar vi på för att få tiden att inte kännas så lång då?
Jag har ju några favvopass trots allt när det ska åkas långa intervaller.. det är mina pyramid pass där kör i viss given tid på en given kadens och ett givet motstånd som gör att min puls ligger på tröskel. Just denna typen av 15 eller 20 minutare gör ju dig stark och minutrarna bara swishar ju förbi och helt plötsligt så är den första intervallen över *yehoo*. Ett av mina andra pass är ett sk FTP progessiv. Där man dom första 2 minutrarna kör som att du ska köra en 4 minutare, därefter skruvar man ner motståndet så man hamnar på sin tröskelwatt eller på sin tröskelpuls och kör klart intervallen. Detta passet gör dig stark och uthållig. När man får lite variation i intervallen så känns den ju då plötsligt inte så lång. Knäppt att man kan lura hjärnan så lätt. Men låt dig inte luras.. det är ett lite halvjobbigt pass. Ytterligare en variant är att man först kör en rak 20e minutare *puh* lite vila.. sen köra man 20 st 30 sekundare på 100 kadens o på med så mycket watt man tror att man klarar 20 stycken på, 60 sekunders vila emellan varje. Man är tuff som en banyboll dom första 10 sen börjar det ta emot.. dom sista 5 ja, då är man mest en trasa.. o den sista då är man inte alls tuff längre. Så 30 minuter senare är man i sånt där hängbjörks tillstånd på Monarken och man undrar på allvar vad det är man håller på med.

Sen gäller det ju när man ska göra dom där raka 20 minutrarna att man inte sitter och såsar till och glömmer trampa. Lätt hänt, speciellt när man börjar bli lite trött..
Personligen kör jag alltid musik som går i det tempo jag har på mina intervaller.. ska det köras i 80 kadens, ja då blir det fartfyllda 160 bpm låtar *utsi utsi utsi*. På det viset behöver jag inte tänka på vilken kadens det ska gå i.. det sköter ju musiken, toppenbra tycker jag. Motståndet fixar ju Monarken, jag skruvar ju bara på motståndet.
Min Garmin har hand om passet och hur länge ja ska cykla varje steg och skriker till när det är dax att byta. Själv står jag då för trampandet, flåsandet och svettandet.

Hur uthärdar du dina långa intervaller?? Tänker du på enhörningar som skuttar omkring eller är det full rocken roll som gäller??

Sådär ja, nu ska jag gå och riva av ett gäng långa intervaller.. dom sista för denna veckan. Nästa vecka blir det bara kort och hårt *gah*.
Tack o hej, leverpastej.. // Linda 🙂

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *