När resultaten uteblir! – Från noll till hundra.

Jag har nog lyckats att göra alla eller i alla fall de flesta nybörjarmisstagen. Under min första cykelsommar så cyklade jag bara runt i skogen utklädd till cyklist och gick på känsla och tyvärr så kanske min känsla inte alltid är den bästa. Känslan gjorde mig varken snabb eller stark men kul var det. Jag cyklade dit stigen eller vägen tog mig helt utan mål. Att ta en tur i skogen utan mål och bara njuta är något jag såklart ska fortsätta med. Inför min första Cykelvasa var min kropp alldeles för otränad för den fysiska ansträngningen.  Tre dagar efter Cykelvasan så lyckades jag till och med få en muskelbristning i vaden när jag skulle springa efter bussen.

Jag insåg att jag behövde backa bandet och fokusera på att lägga en grund så det blev full fokus på rehab och prehab. Sjukt tråkigt men så viktigt. När jag väl hade kommit igång med träningen så var jag helt fast. Jag ville träna alla dagar i veckan (det vill jag fortfarande) och jag hade noll koll på min kropps begränsningar. Viljan var mycket större än vad kroppen klarade av. Jag ville bara cykla snabbt och lyfta tungt och gav inte min kropp någon återhämtning. Pressen på min ovana kropp tillsammans med livets övriga stress, små barn och lite sömn ledde till upprepade förkylningar, konstant smärta i kroppen och det stressade till slut även mitt lilla hjärta. Resultaten uteblev trots eller rättare sagt på grund av alla träningstimmar och konstant stress.

2019 är året då jag ska hitta balans och få struktur på träningen. Jag har gjort ett tröskeltest som kommer att ligga till grund för min träning. Jag kommer att dra ner på antalet träningstimmar och träna mer fokuserat och målmedvetet. Jag kommer att lägga in fler vilodagar, fokusera på sömnen, återhämtningen och minimera stressen. Grundstyrkan är under uppbyggnad och rehab kommer att vara naturliga inslag i min träning. Nu vill jag vara skadefri!

Jag älskar träning och att få känna ruset av endorfinerna men att träna sex dagar i veckan fungerar tyvärr inte för min kropp. Bara för mitt psyke. Nu ska jag lära mig att njuta av vilodagar och bygga en stark och frisk kropp som tar mig dit jag vill!

I mitt nästa inlägg kommer jag att dela med mig av mitt träningsupplägg 2019.

Mot ett starkare 2019!/Hanna

Facebook Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *