Cykelstyrka?

Hej alla glada cyklister!

Jag har väl haft en sådär vecka som började med att jag tappade ett sofflock på min tå i måndags! Huu vad ont det gjorde och väldigt blå blev den. Har inte kunnat böja foten så bra och bara ha riktigt stora skor. Som tur är kom jag i spinningskorna så har kunnat träna lite på trainern. Men inte för hårt tryck i pedalerna. Då passar det kanske att ta upp det här ämnet?

Några av er är kanske lite i ide nu under vintern men nu är det dags att vakna till om inte våren ska bli för kämpig! Och visst var det så att vi tänkte bli lite starkare och lite snabbare i år?

Än är det inte för sent och jag funderar verkligen på att ta lite tag i styrkebiten. Flera av tjejerna har ju delat med sig om bra styrkepass som de kör. Att träna benstyrka är ju ganska självklart eftersom de är de stora musklerna i cyklingen men core är ju också väldigt viktigt. Många glömmer hur viktigt det är och undrar sedan varför de är ömma i ryggslut och har ont i rumpan efter lång pass på våren. Att sitta bra på cykeln kräver att man orkar hålla sin kropp i bra ställning och fixera den så man slipper medrörelser när man trampar. Några kanske har sett Peter Sagan träna på gymmet och det klassar jag direkt som overkill för mig men kolla gärna upp det! Andra kanske tränar som det lite äldre gardets devis -vill man bli bra på någonting så tränar man på det, inte lägga tiden på annat! Tänker ni så kan ni sluta läsa nu!

För här har ni mina tips :

Att variera träningen med någonting annat ni gillar att göra. Längdskidåkning är toppen för core och kondition bland annat. Jag gillar det jätte mycket även om vädret kan göra förutsättningarna väldigt varierande.

Plankan. Den kan varieras hur mycket som helst. På sidan, på armbågar, på händer, lyfta fötter och ben mm.

En pilatesboll eller den där bollen som är platt på en sida. Genom att sitta eller stå på ett ostadigt underlag när du gör tex situps eller benböj eller plankan kommer du åt de där små musklerna som är så viktiga när du sitter på cykeln.

Här står jag och gör benböj på den där platta bollen jag försökte beskriva.

Här kommer två tips som jag snodde rakt av från senaste bicykling där det även finns andra övningar.

Rollouts kan göras med boll eller skivstång. Själv tycker jag att de är svåra att få till men det betyder väl att jag behöver öva mera bara.

Russin twists kan också göras på en boll. (Har du en hjälpsam kompis kan de röra på bollen ordet ser ut som du har det för lätt.)

Träna nu på och kom-ihåg att det behöver inte ta lång tid och gör nytta börja eller avsluta din cykelträning med några övningar det kan vara guld värt i vår.

Facebook Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *