Balans VS Styrka

Det gäller att balansera. Som idag, jag bakade en liten kladdkaka till eftermiddagskaffet. Vispad grädde till det…åh så gott! Och ännu bättre, en grym uppladdning till mitt tuffa pass jag hade på trainern. 46 minuter ”plåga”. Men det gick. Ligga på tuffa/tunga watt. 2 toppar á 8 minuter långa. Det bet, vill jag lova.

Många pratar om att börja köra styrka nu på vintern. Att bygga upp bålen, ryggen och bröst. För mig är detta viktigt året om. Jag kör styrka varje vecka i mina pass oavsett om jag går på klasser så jobbas det på dessa punkter. Tack vare detta får jag aldrig ont i rygg eller axlar när jag cyklar långt. Tvärt om, det känns bra och jag kan slappna av över styret.

Men det behöver inte vara så avancerat tycker jag. Har man inte tillgång till gym, så kan man göra mycket hemma. Jag har tillgång till flera gym men pga familj och jobb kommer jag inte alltid iväg dit. Så en kettlebell, olika gummiband så klara jag mig med att kunna köra ett pass hemma.

*Plankan, olika varianter.

*Armhävningar, olika varianter.

*Rodd, enarms med tex kettlebell, eller med gummiband som jag spärrar under fötterna.

*Liggande rygglyft.

Så det finns många olika övningar som är lätta att ta till hemma. Jag kör rodd med skivstång på gymmet och älskar hantelpressar. Även benstyrka kör jag.

*Utfallssteg från bänk, från soffa eller stol hemma.

*Boxjump, hemma går jag upp och ner på kökspall.

*Knäböj.

*Squats, men vikt på axlar eller utan, miniband eller inte.

Nu ser jag fram emot en ny träningsvecka med mycket inre pepp och fokus på bra kost.

*Keep Rollin*

Facebook Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *