Styrketräning för cyklister

Nu är jag mer en triathlet än cykelist men eftersom cyklingen tar upp majoriteten av tiden i ett triathlonlopp så tänkte jag ändå formulera mig som cykelist (eller mer generellt konditionsidrottare) i detta blogginlägg.

Jag har lyssnat på flera bra avsnitt av podden Prestera Mera där de i ett avsnitt tagit upp just styrketräning för konditionsidrottare, ett avsnitt med styrketräning för löpare och ett för cyklister. Jag har inte i huvudet vilka avsnitt det är mer ett tips att lyssna på, mycket intressanta!

Jag har trott länge (och tror) att min kropp behöver styrketräning i alla fall 2 gånger i veckan för att jag ska hålla mig hel. Jag har hört många andra och min coach som inte tycker att det behövs nu när grundträningen är över och vi kommer övergå till mer specifik träning inför sommarens tävlingar.

Så nu har jag landat i att köra lite styrka + mina rehab övningar en gång i veckan. Det passet tar max 1h och jag maxar ingen styrka utan kör på ”behagliga vikter”. Mitt syfte med detta inlägg var egentligen att höra hur du gör med styrketräning, rörlighetsträning, prehab och rehab? Lägger du mycket tid på det eller anser du att det räcker med träningen du får av din ”huvudgren”? Skulle vara intressant att höra! Och även vilka övningar du kör för att komplettera till all annan träning?

Kram från Sofia (@sofiahager på Instagram)

Facebook Comments

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *