Mål 2019 – Balans, återhämtning, struktur och flera roliga lopp!

Nu är mina mål äntligen satta för 2019 och jag är supertaggad. Det blir verkligen en sommar att se fram emot och en väldigt intressant semester med full fokus på cykel. Mitt stora mål är såklart Cykelvasan där jag ska göra det jag kan för att förbättra min tid ganska rejält (i mina mått mätt). Förra året deltog jag även i Engelbrektsturen och Mörksuggejakten som är två lopp som jag verkligen kan rekommendera. Det var två riktiga kanonlopp som var bra organiserade, fin terräng och trevliga deltagare och peppande publik efter banan. Förra året fegade jag lite och körde de korta sträckorna vilket jag inte kommer att göra i år. De övriga loppen som jag ska delta i är helt nya för mig och det känns lite pirrigt. Precis sådär pirrigt som det ska kännas. Jag kommer att kicka igång säsongen med Lidingö MTB som går i början av maj. Det kommer att bli en spännande start. Jag har även planerat in Fjällturen som jag har hört så mycket om och jag gissar att det kommer att bli min största utmaning med 2019.

Jag kommer även delta i mitt första landsvägslopp, Siljan runt. Dalahästen som man får i målet istället för medalj lockar verkligen. Jag har gått med i två cykelklubbar och jag ska cykla Siljan runt med den ena så nu är det dags att jag lär mig att cykla i klunga vilket känns lite läskigt men spännande.  

Planering för sommaren 2019!

Som jag nämnde i mitt förra inlägg så är det nu dags för mig att få struktur och hitta balans i min träning eller snarare i min återhämtning. Jag gillar att gå på känsla så det här är helt klart min största utmaning och därför också ett stort mål under det här året. Jag har förmånen att få hjälp med träningsupplägget av en coach. Något som kommer att hjälpa mig väldigt mycket. Jag har gjort ett laktat-test tillsammans med honom där vi mätte mängden laktat i blodet vid olika intensitetsnivåer. Vid varje nivå mättes också puls, upplevd ansträngning på BORG-skalan och Watt. Testet visar vid vilken effekt och puls jag har min laktattröskel. Resultat ligger som grund för min kommande träningsperiod. Fram till i slutet av mars är planen att jag ska cykla två intervallpass och ett lågintensivt långpass per vecka och eventuellt ett  bonuspass om jag har tid eller träningssuget blir för starkt. Alla pass utgår från mitt FTP-värde och jag kommer att börja varje nytt träningsblock med ett nytt ramp-test. Vi har satt ett gemensamt mål med min träning och träningsupplägget är framtaget utifrån min kapacitet och som även ska fungera i mitt liv. Han kommer även att bromsa mig när jag blir lite för ivrig och peppa mig om jag tappar fart så förhoppningsvis hittar jag balans i träningen och återhämtning kommer nu också ligga inplanerad i kalendern.

Laktattest!

Jag har haft stor fokus på styrka och rehabilitering under vintern och det börjar äntligen ge resultat. Jag tränar styrketräningen med PT med jämna mellanrum vilket ger mig en otrolig boost men framförallt så får jag ett upplägg som är baserat på vad jag behöver fokusera på. Styrketräningen ska såklart stärka hela kroppen men fokus ligger på mina svaga punkter och övningar som förhoppningsvis gör mig starkare och snabbare på cykeln. Jag kommer nu att träna ett styrkepass i veckan och rehabiliteringen bakas in i styrkepassen men jag kommer även att lägga till vissa rehabiliteringsövningar och core efter mina högintensiva cykelpass. Nu ska jag bli stark inifrån och ut!

Skitig, sliten och helt överlycklig tillsammans med min underbara coach Måns vid målet under CV 2018!

Utmaningen blir nu att verkligen hålla mig till planen och att låta återhämtningen vara just återhämtning.  Ser fram emot lite struktur i träningen men jag får inte glömma att bara njuta av det jag gillar mest, cykla runt skogen helt utan mål. Jag längtar till sommaren och alla loppen men jag kommer att njuta lika mycket av resan dit!!
Vilka lopp ses vi på i sommar?

Nu är det dags att sluta snacka och börja trampa! Nu kör vi!! /Hanna

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *