Styrketräning som gett resultat

Jag är inne på min sista vecka med tyngre styrketräning. Nu börjar det bli dags att lätta på vikterna och lägga in mer spänst. Jag ska öka på min löpning och då vill jag känna mig lite lättare i benen. Min plan och förhoppning är också att cykeln ska komma ut. Jag börjar faktiskt tröttna på trainern nu.

Men tillbaka till styrketräningen. Jag vill tipsa om tre övningar som verkligen gjort skillnad. Jag känner att jag blivit starkare och det ger resultat både på cykel och i löpningen.

Enbensknäböj med rodd. Utmanar balans, styrka och faktiskt även rörlighet. Vikten är ju såklart individuell men jag kör med 12,5kg, 6rep/ben 3set

En övning som förkortas RFESS (Rear Foot Elevated Split Squat) En lite klurig övning men när tekniken sitter så ger den verkligen resultat. Jag kör 16kg i varje hand, det ska vara tungt. 4-6rep/ben 3 set

1-bens marklyft med stång. Även denna övning kräver lite övning för att få in rätt teknik. För mig är det bra att göra på ett ben för då kan jag minska på vikten. När jag kör raka marklyft på två ben är det först och främst greppstyrkan som sviker mig. Här kör jag 35kg 6rep/ben 3set

Det ska bli så kul och dra igång löpar och cykelsäsongen ordentligt nu och se vad som händer.

Trevlig Söndag på er!

//Frieda

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *