Solcykling snart?

Vintern har tagit nya tag med mera snö och kyla. Börjar känna mig lite trött på snöskottning och blankis. Att jag ramlat och gjort illa hand och fingrar rejält på en skidtur med skateskidorna gör även min träning lite begränsad .Ja inte lite utan mycket begränsad faktiskt då jag uteslutande kör trainer i tvättstugan just nu. Försöker sätta mig in i Zwift underbara värld. Kanske är jag lite tog med hade önskat att den lilla ekorren som förklarade allt de första gångerna kunde komma tillbaka igen. Har kört några träningspass med upplägg där det gäller att hålla ett visst watt i olika intervaller, men lite svårt när andra susar förbi att inte försöka hänga på. Har även provat evenemang som en vasaloppscykling i söndags med swedish Zwift riders. Och Sram s Woman tour i går och idag , så kul när man själv får lägga upp tempo precis som i ett motionslopp. Blir lätt lite besatt och funderade allvarligt på att gå upp klockan 05 för att cykla en etapp som jag missat. Men insåg att jag som är så morgontrött inte kommer att orka det.

Nog om trainer! Jag brukar åka till Gran Canaria och cykla den här tiden efter Vasaloppet för att komma igång och för att stilla begäret efter cykling lite. Ja och värma min vita frusna kropp lite också såklart.

I år har vi bestämt oss för att prova lite nytt och åka till Tormelinos utanför Malaga om en månad i stället. Blir spännande att upptäcka lite nytt, har ju sett helt underbara bilder från Sierra Nevada som jag hoppas orka cykla upp till.

Jag är helt knallröd i ansiktet av solen hela resan!! På toppen av Cabeso de la Plata i närheten av Murcia i Spannien.

Tänkte ge några råd när man åker på cykelsemester. Några har jag fått av kompisar andra lärt mig den hårda vägen .

  • Ta gärna några extra påsar som är förslutningsbara i säkerhetskontrollen på flygplatsen. Helt oslagbart att ha mobilen och småpengar i. Ja, kontanter är bra att ha. Man glömmer lätt att vi i Sverige är bäst i världen på att använda kort och elektronisk betalning, det är de inte i alla länder.
  • Solkräm! Ja, men självklart ska man vara insmord. Men tänk på att solen står högt upp och det är andra ställen än på stranden man bränner sig. Armveck, vader, öron och näsa är väldigt känsliga under cykling. Man kan bli väldigt trött om kroppen kämpar med att blivit bränd. Visst kan det vara trist med cykelbränna men att skydda axlarna är inte helt fel. Att använda cykelkeps kan också vara bra. Helt onödigt när man helst vill kunna cykla alla dagar och utnyttja resan.
  • Planera så att du hinner vila och äta ordentligt emellan cyklingen. Viktigt att variera intensiteten på passen. Alla pass behöver inte vara hårda, långa och massor av höjdmeter.
  • Ta med en regnjacka och ärmar även om det är det solsäktaste stället. Det kan regna eller du cyklar upp på ett berg med snö i dikena och fryser som en hund. Utförskörningen kan bli kall om du är lite svettig så var beredd. Frysa kan du göra i Sverige.
  • Ta med resorb och sportdryck du är van vid hemifrån. Att dricka är superviktigt, här gäller 2 stora cykelflaskor. Vikt och utseende får man hålla på med hemma.
  • Passa på att prata med andra cyklister. Ofta är de intresserade av att dela med sig av turer som de cyklat i området. Eller lite sällskap vid fikat.
  • Håll igen lite på första passet! Oj vad trist. Men nej, du har förhoppningsvis en hel resa på dig att glänsa, kör smart.
  • Det viktigaste är ändå att ha roligt. Glöm inte att se dig omkring, upplev, spara minnen och bli stark !
Att se de häftiga miljöer man passerar gör att man inte bryr sig om hur trött man är. Här är från Letape du Tour i somras .


Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *