Effektivt pass på Trainern

Jag är mitt uppe i min maratonträning nu, det är knappt 12 veckor kvar till Stockholm marathon som är mitt nästa stora mål. Det blir därför mycket löpning och passen börjar bli längre och längre. Jag fokuserar också mycket på styrketräning som jag skrivit om tidigare.

Men för att avlasta kroppen och få variation i min träning så försöker jag lägga in minst ett cykelpass i veckan. Ett väldigt effektivt pass som jag brukar köra på trainern är 2×20 min tröskel.

Jag lägger upp det såhär:

10-15 min uppvärmning för att få igång benen. Sedan kör jag 2x20min strax under tröskel, 90-95% av FTP. Pratar man känsla så ska den vara nära en mycket ansträngande känsla under intervallerna. Jag vilar 3-5min mellan intervallerna med lätt rull.

Jag cyklar sedan ner ca 10min och har då fått ett riktigt effektivt pass på lite drygt 1h. Perfekt pass att göra hemma i källaren när sonen har lagt sig för kvällen.

Jag hade planerat att börja cykelpendla den här veckan men nu kom det visst mer snö i Göteborg. Så några till pass i källaren hinner jag med innan cykeln åker ut.

//Frieda

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *