Åh nej.. Punka.. mecka.. hur kommer jag hem nu då??

Nu börjar det bli dax på riktigt att komma ut o köra, snart är våren och värmen här.. skit vad jag längtar.
Så tänkte ta upp det här vad som kan vara bra att veta när man är ute och hojar och plötsligt så händer det.. Punka eller pinne i bakväxeln.
Snabbt tänker man har jag extra slang med mig? Funkar den? När kollade jag senast om den va hel?
Så här kommer mina tips om vad som kan vara bra att ha med sig och vad som är bra att kunna i ”meckväg”.. så att man klarar sig hem. Alla har ju inte någon att ringa som eventuellt kan komma och hämta en eller så är man så långt ute i ingenmansland att det faktiskt inte går att ta sig därifrån utan att man måste fixa till det först.

Vi kan titta i mitt första hjälpen kit:

  • Jag har ett litet fodral från USWE som jag har mina prylar i, passar perfekt i ryggfickan eller i sadelväskan. Bra så att det inte skramlar runt löst i fickan eller att man tappar nått.
  • Slang – Rätt variant beroende på vilken cykel jag är ute med. Kollad att den är hel.
  • Multiverktyg – så att du kan spänna eller justera tex sadelstolpen. Här finns otaliga varianter med många funktioner. Mitt är ett som passar mina Specialized hojar.
  • Kolsyrepatron – även här rätt variant beroende på vilken cykel jag är ute med. Det går fin fint med vanlig minipump också.
  • Munstycke till kolsyrepatron (här finns det lite olika varianter, min är att jag kan ladda med kolsyrepatronen och först när jag pressar den mot ventilen så skjuter den in ”luft”. Mitt tips är att ha ett munstycke som har den funktionen så att du inte missar och ingen luft kommer in alls.
  • Den röda lilla plutten är en ventilborttagare som är till för att skruva upp/bort ventilen på sitter på min hjul.
  • Däckjärn – för att kränga av/på däcket om jag måste byta slangen. Bra att ha om man inte är väldans stark i nyporna.
  • Kedjelås – skulle du dra av kedjan i skogen eller på vägen kan du med hjälp av ett kedjelås laga kedjan och sen fortsätta cykla.
  • Ventil – då jag kör slanglöst har jag ventiler som kan bytas om jag skulle paja en sån i skogen. Pyser luften ur måste jag ju byta den annars går det inte att hoja vidare. Därav den lilla röda lilla plutten.
  • Energi – skulle man träffa väggen när man är ute och cyklar kan det ju va bra att vara förberedd. Jag har en energigel och numera en mosad sportdrickatablett som man löser upp i vatten som ger lite energi.. allt för att du ska kunna ta dig hem.

Men det hjälper ju inte hur många fina prylar du har i ryggfickan, om du inte vet vad du ska göra med dom eller hur dom fungerar. Det finns några grundläggande mecktips som du bör lära dig. Du måste själv kunna göra det inte förlita dig på att ”någonannan” kan.. vad händer om den där ”någonannan” inte finns där när det händer eller inte heller kan??

  • Lär dig byta slang, dvs hur kränger jag av och på däcket, med eller utan däckjärn. Se till att han rätt slang till den cykel du är ute på. När du byter slang – glöm inte känna i däcket så att där inte sitter nått vasst som kommer göra hål i din nya slang igen. När du kränger på däcker igen, kolla så att du inte klämmer slangen så det går hål på den igen. Detta är inget man bara kanske kan.. man måste öva.. så nu är fredagskvällarna räddade 😉 Finns många fina youtube klipp hur man gör om du inte har någon i din närhet som kan visa hur du ska göra. Annars gå till din cykelbutik och fråga om dom kan visa dig. (Det var så jag lärde mig)
    Glöm inte att kolla din slang emellanåt så att den fortfarande funkar och inte har fått några skador eller läcker luft.
  • Lär dig att laga din kedja med ett kedjelås.
    Det gäller att du har rätt kedjelås till din kedja. Den är unik beroende på om du har 10/11/12 växlar. Se till att ha ett som passar för just din kedja.
  • Kolla vad för fräcka grejor ditt multiverktyg kan göra. Har det dom rätta grejorna så att det passar till din hoj. Är där någon av verktygen som funkar att spänna din kloss på dina skor? Vilken av verktygen kan du spänna sadelklämman med?
  • Hur funkar egentligen den där kolsyrepatronen tillsammans med munstycket? Hur gängar jag i den och hur får man ut luften ur patronen. Kläm och känn på hur det funkar så du inte behöver fundera på det när du ska använda den.
    Tänk på att inte ladda patronen i munstycket om du inte ska använda det.. då pyser allt ut och när du ska använda den så är den tom *ups* OBS! När du använder kolsyrepatronen så blir den iskall som en isglass.. så se till att ha handskar på dig eller ha något som du håller patronen med.. inte med bara händer då kan du få frostskador i/på händerna.
  • ”Vanlig pump” hur funkar den.. skruvar jag på nått, ska jag fälla upp nått för att den ska funka så att det kommer luft in i däcket.

Det är viktigt att veta hur allt funkar, när du hamnar i situationen så blir man snabbt stressad speciellt om det händer på tävling. Vet man inte hur man ska fixa det som hänt så blir man ju stående där vid sidan om stigen eller vägen. – Ja det är okej att gråta en skvätt i ilska när det inte vill. Men är man förberedd så är det ju ingen match att fixa och kunna cykla vidare.

Andra bra grejor som är bra att ha med sig när man är ute och flanerar på hojen är fullt laddad telefon, körkort, dollars (kort/cash) jag har mitt tåg/busskort i telefonen men har du inte det så kan det va ganska bra att ha det med sig. Är man i skogen och hojar hjälper ju inte buss/tågkort men är du ute på distanspass med MTB/CX/LVG så stöter man ju förr eller senare på någon form av hållplats.. det kan ju vara räddningen att kunna ta dig hem men hjälp av bussen eller tåget.

Ett sista litet tips..
Flera av oss har ju någon form av dator eller pod antingen på cykeln eller på hjälmen som pratar med telefonen. På nyare datorer/podar så finns där funktioner som ropar på hjälp om man skulle dratta av stigen eller vägen och ligga ner för länge. Man kan även i realtid se var du som cyklist är någonstans. Det kan ju vara bra att använda sig av om du cyklar mycket själv. Samma gäller det gamla tipset att tala om för någon var du tänker cykla eller lägg en lapp på bordet hemma. En annan bra grej är att man faktiskt har någon som du kan ringa som har lite lokalkännedom som i värsta fall kan hämta dig om du inte får ordning på cykeln.

Detta är mina bästa tips… har du andra bra tips.. dela med dig här 🙂
Keep biking!!
// Linda 🙂

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *