Tips för trainerpass

I helgen skulle vi lägga ny rutt i Garmin cykeldatan så jag hittar runt i Norge. Och då kom det upp igen att man kan lägga in egna träningspass på cykeldatan. Aldrig testat innan, känts svårt och pilligt. Men det var enkelt och smidigt. 

Man lägger in hur många intervaller man skall köra och hur långa de skall vara. Kör man med kraftmätare kan man välja vilken effekt man skall ligga på, eller gå efter puls. Finns även andra alternativ att välja mellan, tid & distans osv. 

Står på klockan hur lång tid man har kvar på intervallen, och man ser hela tiden så man ligger i rätt zon. Hamnar man för lågt eller för högt säger den till. När intervallen är slut så byter den själv till nästa intervall, allt sköter sig själv. Eller ja trampa på cykeln behöver man fortsatt göra själv 😉  

Jätte smidigt, underlättade under passet. Slapp ha koll på intervalltider och trycka på varv efter varje intervall. Är sådan siffernörd så sitter efter varje pass och analyserar passen. Underlättade att slippa ha koll på varv knappen. Detta gjorde i alla fall för mig att intervallerna blir enklare, man slipper se totaltiden och kan bara koncentrera sig på intervallen man är på. 

Enda negativa var att man inte kunde få fram kadensen under tiden man har träningspass framme, utan måste bläddra till nästa sida. Så fick köra med två st Garmin cykeldator. Så kunde jag se kadensen och varvkraft under tiden.  

Hur 40-130 steg passet såg ut efter det var avklarat. Ett roligt pass där man varierar kadensen mellan 60 och 110. 

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *