Wattcykling med Team Power Woman

Team Power Woman och Desirée Blomberg har bjudit in alla Power Womans till Wattcykling under två perioder med start i höstas. Något som har varit väldigt lärorikt, roligt och energigivande. Så underbar blandning av deltagare som alltid levererar power och energi i spinningsalen med en sak gemensamt, att vi alla är cykeltjejer, väldigt dedikerade uppgiften och målmedvetna.

Ett exempel på ett pass.

Träningen har legat på måndagar, alltså en grym start på veckan. Jag har varit med på så många träningar som jag har kunnat och det har varit olika upplägg varje vecka med bland annat tröskelpass, VO2max, styrkeintervaller mm vilket gör det både roligare och mer utmanande. Innan första cykelpasset med Team Power Woman var jag totalt novis gällande Watt-cykling. Det kändes faktiskt mest bara jobbigt och sjukt krångligt om jag ska vara helt ärlig. Nu har jag ändrat inställning helt och tycker att watt är ett riktigt bra mätvärde speciellt eftersom min puls är lite lynnig. Pulsen påverkas lätt av yttre faktorer så som hur jag har ätit, sovit, tidigare träningspass osv. Watt visar ett värde på den kraften som man faktiskt cyklar.

Starka tjejer!

Cykelpassen utgår från FTP (Functional Threshold Power) som är ett mått på den högsta effekten som man klarar av att hålla under en timmes cykling. Det första man måste göra är att ta reda på sitt FTP vilket alla få hjälp med. Jag gjorde ett laktat-test i höstas tillsammans med min coach Måns Lennstrand för att ta fram mitt FTP-värde. Jag tog även fram ett FTP-värde under mitt första pass med Team Power Woman (också i höstas). Då fick jag själv göra en uppskattning av mitt FTP-värde och värdena var väldigt nära varandra vilket var väldigt intressant. Då kan man troligtvis lita på sin egna förmåga att ta fram ett tillförlitligt värde. Passen utgår sedan från det FTP-värde som man har tagit fram.  

Min puls <3

Watt-cykling är så bra för mig. Det gör att jag cyklar mer strukturerat och inte bara går på känsla. Jag har en tendens att antingen dra iväg och bränna all energi, ligga på maxpuls, cykla på tunga växlar och låg kadens eller drömma mig iväg och helt tappa fokus. De här passen fick mig att hålla rätta kadens, rätt watt och rätt motstånd under hela passet och under alla intervallerna. Under första passet var det klurigt att hitta rätt nivå men det lärde jag mig ganska snabbt. Jag har också insett att jag har en ganska lång startsträcka. Jag är sjukt seg i början av passen och alltid starkare på slutet.

Watten tar sig!

Det som också har varit riktigt kul är att följa sin egna utveckling.  Jag har faktiskt utvecklats riktigt bra och samtidigt haft sjukt roligt och galet jobbigt. Precis så där som det ska vara. Jag har känt mig starkare under varje pass vilket även watten har visat. Säkert mycket beroende på den underbara energi som har funnits i salen, för bra upplägg på passen och ledare som inspirerar och gör att man vill ta i det lilla extra. Förutom Desireé så har vi haft förmånen att ha Sara Modig och Jessica Clarén som ledare. Sjukt kul!!

Trött men så pepp efter ett pass med Sara Modig

Ikväll är sista passet för den här gången och jag har tyvärr ingen barnvakt så får jag vackert stanna hemma och mysa med mina grabbar istället. Ni är grymma och galet starka och jag hoppas på en tredje omgång av de här uppskattade watt-passen <3  

Tack för att ni är så sjukt grymma och peppiga! Kör hårt ikväll!

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *