Äta på cykeln

Sedan jag kom ner till Perth har jag kunnat cykla betydligt mer än i Sverige men det verkar som om cykelsässongen kommer igång där nu också 🙂 Mina turer varierar i längd och intensitet men de är generellt mellan två och fem timmar långa.

Vad brukar du äta före och under dina träningsturer? Jag tränar uteslutande på mornarna så en rejäl portion havregrynsgröt med honung och en kopp te brukar vara min frukost. Har jag bråttom eller om det är supertidigt blir det två rostade mackor med smör, ost eller sylt eller jordnötssmör på men jag föredrar gröt.

Om det är ett pass på två timmar och intensiteten är lägre brukar jag inte äta någonting förrän jag är tillbaka hemma och har dushat. Har jag däremot intervaller och mer intensiv träning tar jag en bar eller gel efter 1-1.5 timma. Samma sak om passet är omkring tre timmar, en bar eller en gel brukar räcka bra.

För längre turer om över fyra timmar försöker jag äta någonting varje timma, speciellt om det är ett jobbigare pass. Då är det även extra viktigt att äta i början av passet, innan jag känner mig minsta möjliga hungrig. Om det känns jobbigt är det bra att blanda energipulver i vattnet. För turer som är 3+ timmar brukar jag ha elektrolyter (Berocca, SIS eller liknande) i åtminstonne en av mina flaskor.

Om du äter lagom när du är ute och tränar slipper du känslan av att du vill äta allt i skafferiet när du kommer hem, du får mer ut av träningen och återhämtar dig snabbare. När jag började cykla hade jag ingen aning om vilken enorm skillnad lite kolhydrater (innan och) under passen kunde göra! Ibland kunde jag skippa frukost, köra ett intervallpass utan någon energi för att sedan åka till jobbet och vara helt slut innan lunch. Trots att jag åt frukost på jobbet hade jag ingen energi alls eftersom kroppen antagligen tömts under träningspasset.

Prova dig fram med olika barer och gels tills du hittar några som du gillar och som är snälla mot magen. Vissa produkter, främst gels, har jag fått jätteont i magen av så det är bra om du testar vad som passar dig innan du ska ut på lopp eller någonting annat som du sett fram emot – magknip på cykeln är inte skoj.

Var snäll mot dig själv och satsa på att få ut så mycket som möjligt av din träning. Lycka till!

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *