H12 – We made it!!

Rikke här!!  Under helgen som gick deltog Team Ride Girls bestående av mig (Rikke), Felicia O, Felicia I och Fanny i en tävling i Danmark (H12) den 4/5.

Vi anlände redan tidig kväll dagen innan. Så fort vi kom fram bytte vi alla om och testkörde banan. Det gick bra!!

Därefter tog vi oss till ”vårt” vandrarhem, duschade och åt vår medhavda kvällsmat. Vi delade rum alla fyra-Kul, så vi hade hela kvällen på oss att ladda och planera inför tävlingen. På morgonen vaknar vi till snöblandat regn o plus 2 grader *yaij*. Vi äter frukost och förbereder det sista och beger oss sen till tävlingsområdet.

Väl framme så hade det slutat regna och snöa. Vi placerar våra saker i ”Svenskdelen” av campen. Det fanns en hel del skånska lag som var med.
Jag värmde upp och förberedde mig för start och tog mig till startområdet. Lagets plan var att jag skulle börja med startloopen för att sedan bli avbytt av Fanny, men när jag cyklat loopen (ca3 km) så kände jag mig laddad att cykla ett varv på banan. Min upplevelse av banan var att den var mycket hal och slirig och jag tänkte att detta kommer aldrig att hålla i 12 timmar.

Efter varvet tar Fanny över och cyklar ett varv och därefter Felicia I och Felicia O…..Så fortsätter vi i 12 timmar. Rikke, Fanny, Felicia, Felicia osv. Vi hinner med att cykla sammanlagt 16 varv!!!! 4 varv vardera!!! Ett varv är 12 km. Vi hamnar på en 6:e plats av 15 lag i damklassen. Vi är nöjda.

Mina 3 första varv flöt på bra och banan som tidigare var hal och slirig blev torrare och torrare för varje varv som gick. Efter mitt 3:dje varv var jag helt slut och hade inga krafter kvar. Men efter lite mat i magen kom energin tillbaka och det 4:e och sista varvet blev mitt snabbaste för dagen!!!!!

Summering av dagen: Vi hade trots allt tur med vädret även om det började vått. Solen tittade fram och torkade upp banan!

Vi som lag och jag personligen tyckte att detta var en jättekul upplevelse och tackar ALLA våra sponsorer för denna dag!!!

Felicia O här…Jag startade sist i laget och var väldigt nervös när jag stod i startfållan och väntade på Felicia.

Men när jag startade så kom jag ut på ett ganska så bra första varv med bara positiva tankar.
Ute på banan var jag som bäst på grusvägarna då jag gillar att trycka på lite när det går som lättast att komma fram och förbi folk man kommit ikapp i skogen.

En grej med tävlingen som jag retade mig lite på var att man blev omkörd inne i skogen vid dåliga tillfällen för att man vill fram vilket gjorde så att jag trycktes ut utanför stigen många gånger, men sen kör man ändå om dem på grusvägen igen. Annars tyckte jag att det var roligt att köra och blev ännu mer taggad inför mina nästa varv.
Mellan mina fyra varv som jag körde tvingade jag i mig massa mat och dricka, jag passade även på att vila lite till nästa varv. Var även vid startfållan och höll Fanny, Felicia och Rikke sällskap tills det var deras tur att köra iväg.

Under dagen lärde jag mig ganska mycket till exempel att man verkligen måste äta jättemycket mellan varven för annars kommer man inte ha tillräckligt med energi för att köra hela dagen.

Jag slarvade lite med maten och vätskan innan sista varvet och var helt slut efter halva varvet, men man lär sig efter sina misstag.

När jag körde i mål på mitt sista varv stod hela laget där hejade på mig. Detta var en rolig tävling som jag gärna kör igen 🙌🙌

Äntligen min tur 😉 Felicia I här..

Rikke startade sedan Fanny sen var det min tur, vi alla tre Rikke, Felicia och jag stod framme vid skärmen där man får förvarning när dom kommer. Fanny kom upp efter en stund då tar jag av mig min jacka ger den till Felicia och Rikke. Det dröjer en liten stund sen kommer hon in och jag drar ut. Är riktigttaggad dock var inte benen lika taggade. Men det var bara att fortsätta att tycka. Kommer ut på grusvägen och där är jag som starkast sådär tryckte jag bara. Kom till förvarningen och där fanns inget stopp där skulle allt ut. Ser att Felicia sticker ut när jag kommer in och möts av Rikke och Fanny. Mitt första varv tog 41.24

Sen var det dags för varv 2 samma sak som innan vi alla hjälptes åt för att inte missa varvningen. När jag kom in så stod både Rikke och Fanny där med en jacka att slänga på sig varv 2 tog 41.58

Dags för varv 3 vi alla hjälptes åt ännu en gång och jag stack iväg och kände mig som starkast detta varvat. Flöt på direkt och gick riktigt starkt hela vägen in. Varvet slutade på 40.12

Sen var det sista varvet, det var kallt hoppade på cykeln och kändes ändå stark. Kom till 4e backen där de var mycket folk som tryckte men han framför hade inte lika bråttom som dom bakom mig. Dom kom och körde om på både in och utsidan så sluta me att jag la mig ner. Upp snabbt och springa upp för backen.
Jag tänkte att jag ska förbi igen, kom grusväg och jag tryckte i högsta växeln och kom förbi då kunde jag inte sluta trampa. Allt skulle ut från benen. Varvet slutade på 43.

O sist men inte minst Fanny…

H12 var otroligt roligt! Jag lärde mig mycket och det var många nya upplevelser. Jag körde mina varv på ca 44 minuter men på det andra varvet halkade jag på en blöt rot och vrickade handen men jag fortsatte kära ändå och körde totalt 4 varv