Tips för cykelpendling

Jag får ofta frågan hur jag gör för att få ihop min träning med barn, eget företag, hus som renoveras osv. Jag prioriterar och planerar såklart min tid väl men jag är också ett stort fan av transportträning. Jag har skrivit ihop några tips till dig som är sugen på att cykelpendla till och från jobbet men inte riktigt är där ännu.

  1. Mjukstarta! Gå inte all in och tro att du ska cykla tor 5 dagar i veckan i alla väder direkt. Börja med att cykla till jobbet och ta bussen hem eller tvärtom.
  2. Börja med 1-2 dagar i veckan och öka efterhand.
  3. Se till att ha bra kläder, mitt första köp var cykelbyxor och en bra cykeljacka. Det räcker från början, sedan kan man fylla på cykelgarderoben efterhand. Hjälm är lika självklart som cykeln så det behöver jag ju knappt skriva.
  4. Investera i en bra ryggsäck som rymmer det du behöver och som sitter bra på ryggen. Alternativt hänger på cykeln.
  5. Planera!! Jag har alltid extra skor på jobbet tex, så slipper jag onödig vikt i ryggsäcken. Jag tar med mig flera matlådor och fyller kylen på jobbet den dagen jag tar bilen. Jag har en extra necessär på jobbet med det jag behöver.

Jag både springer och cyklar till och från jobbet flera dagar i veckan. Det ger mig många timmar träning utan att ”stjäla” tid från resten av livet. Nu för tiden går det dessutom snabbare än att ta bilen då hela Göteborg byggs om samtidigt…

Lycka till med cykelpendlingen. //Frieda

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *