Ny vecka nya tag!

Brukar ni reflektera över veckan som gått? Planera veckan som kommer? Eller bara go-with-the-flow träningsmässigt?

Jag har börjat göra det på senare tid, dels när jag började med min ”Veckans träningslista” på min egna blogg och sedan mer det mer reflektion när jag skaffade coach. Innan dess tog jag i stort sett en dag i taget, jag planerade morgondagen efter hur det passade i vardagen och känslan i kroppen.

Med coach så har jag haft 1-2 veckor med pass i planeringen så jag vet vad som väntar samt att vi pratar om hur det gått tidigare i veckan.

Jag anser att det är bra att reflektera (i lagom mängd) båda bakåt i tiden och framåt. Bakåt är lagom den senaste veckan eller några dagar för att påminna en själv om vad man faktiskt genomfört, hur kroppen har känts och hur det kan forma planeringen framåt.

Att ha en plan framåt ser jag också som något positivt. Vissa personer har en bra rutin och känsla utan att behöva planera i detalj, vissa har coach som de samarbetar med för bästa utformning och andra kämpar med att motivera sig till att ha en plan. Det passar inte alla. Men jag tror att är man målinriktad och vill prestera så bra man kan är någon sorts plan och träningsupplägg viktigt för att inte köra för hårt eller lugnt eller bara helt fel.

Jag har pausat min coachning nu pga att jag är skadad så jag kan ändå inte pressa mig till intervaller, och kan inte löpträna alls. Så att ha någon som lägger upp pass i schemat kändes onödigt. Men när jag är tillbaka på banan kommer coachen tillbaka! Jag har också bestämt att jag inte ska planera för långt framåt pga just skadan och hur det känns. 1-2 dagar i förväg har jag ett humm om hur jag vill träna (många dagar är lika varandra så blir inte så svårt). Fokus på simning och cykling utan för mycket fart eller tempo + lite styrka och rehab.

Kram från Sofia

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *