Att hinna träna – mellan racen?

När man är mitt i tävlingssäsongen är det svårt att hinna träna mellan racen. Racen i sig är ju träning, men man behöver ha regelrätt träning för att kunna prestera på tävlingarna. Samma som att man behöver vila för att kunna prestera. Jag och coachen lägger ju upp ett schema så att vi ska få in träning mellan tävlingarna.

Vad hittar jag på då när jag har träning mellan tävlingarna?
Ja vila är ju ett inslag men också lite längre lugnare pass där jag lite får cykla vad jag vill (vet jag har en snäll coach). Vill jag gasa och fara runt som en tos så får jag det, vill jag bara cykla och lukta på blommorna så får jag det.

Sist jag hade träningsvecka mellan tävlingarna, så va jag lite busig och tävlade ändå(dock lvg)..ups..förlåt coachen 🙄
Jag tävlar ju inte i landsväg officiellt det är MTB som är min grej. Men om jag nu ska tävla lite i landsväg så blir det GP lopp.. är ju typ som snittslad bana😂. För mig är det ju träning i sig, det är perfekt fartträning. Så jag har kört 1 lopp innan i år och för två veckor sedan så körde jag ett till och kommer bli ett till lite senare i sommar. Kul 😊 med lite omväxling.

En såndär träningsvecka mellan tävlingarn kan se ut så här.

Måndag: Vila, måndagar är min ordinarie vilodag. Så man hinner med livet också 😂😂

Tisdag: MTB flow – där jag övar på att få till flow i min cykling. Tänka på att tex växla rätt, köra på knixig stig utan att bromsa i kurvorna. Här är det inte intensitet som är grejen utan att hitta flytet i körningen/åkningen. Tänka på saker som att tex ha pedalerna rätt vid kurvtagning.

Onsdag: MTB Teknik Flow, här är det teknikträning. Här blir det blandad intensitet beroende på vad det är jag ska ”träna” på. Så det är ett blandat pass med fullgas och lite mera lugna inslag. Kan bli väldigt intensivt och spännande. Kan vara hoppa, köra smidigt över rötter. Få till körning i powerbackar.

Torsdag – Recovery pass, här är det verkligen lugnt. Tänk dig att du ska köra en liten runda på din damcykel för att köpa glass i solskenet. Ungefär så.

Fredag – MTB Teknik Flow igen. Samma som förra passet men ett mycket längre pass. Då jag var ledig just den fredagen jag hade det passet, så passade det extra bra att åka till Tisvilde Hegn (DK). Där finns gott om flow, schyssta spår, teknikhinder av lite olika slag. Dom berömda danska rötterna finns där oxå gott om. Som alltid när man är där kör man med ett leende på läpparna. Det var perfekt för både tekniken och för motivationen. Sen vaknade mina sprättben till liv.. bara det gjorde att det blev sådär kul på hjul.

Lördag – Njutarpass 3h+ När jag har dessa pass får jag välja vilken cykel jag vill och välja helt själv vad jag ska cykla. Lätt, hårt eller nått mittemellan 😊👍bara jag håller på länge.
Söndag – Njutarpass 3h+ igen.

Så kan en träningsvecka mellan tävlingarna se ut för mig. Fokus är att få till lite längre pass och cykla sånt som får igång motivationen. Samt att inte tänka på tävling utan cykla kul grejor. Är det kul så blir det ju inte jobbigt, trots att tungan hänger långt utanför och man andas lungorna av sig. Men även att ta det lite lugnt då kroppen behöver aktiv vila för att orka tävla och träna inför race.

Men nu är det full fokus på dom sista tävlingarna innan sommaruppehållet. Brukar va skönt med ett litet break även om man saknar det samtidigt. Men jag tänkte fiffa lite i lägenheten.. man kan ju säga att jag har bara det nödvändigaste så att jag redar av vardagen och mina tävlingar.

Keep biking!!
// Linda 🙂

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *