Tips & Trix – Energidricka, gel & bars

Vad dricker du? Vilken är din favorit? Vad gillar du för smak på din gel?
Det finns lika många sorter och svar på dom frågorna som det finns cyklister..
Jag är ju långt ifrån någon expert på området.. men man lär ju sig med tiden vad som funkar och vad som inte funkar. Hur man reagerar på olika märken. Så det här är mina tips o trix. Förhoppningsvis kan det hjälpa någon ute i energidjungeln.. iaf att hitta något som man själv tycker funkar och gillar.

Själv är jag lite petig när det kommer till vad det smakar och vilken typ av konsistens det är. Jag gillar inte russin.. har aldrig gjort (dubbelkollat med Mamma) och dom flesta bars innehåller just russin…gläh.
Sen är vi ju som bekant olika.. det som funkar för den ena funkar inte för den andra. Ibland så får energin gå före smaken.. bara för att man måste få i sig energi. Vissa får magproblem av en viss sort andra inte. Men jag säger såhär.. får du problem.. ge bort det du har och prova ett annat märke. Inte värt att få din träning eller tävling förstörd för att du måste rusa ut i skogen eller ut i vägkanten i panik. Byt.. prova en annan variant. Och du prova inte nya grejor på en tävling.. det kan sluta i första depån på en bajamaja. Testa innan på träning hur du reagerar på dom produkter du tänkt att använda på tävlingen.

Men så rätt vad det är så hittar man det där som får en att.. hallelulja.. mmm.. Jag tänkter såhär ska jag nu peta i mig såntdär så ska det vara ”gott”, annars kommer det ju bara ligga i byrålådan och skräpa. Är man lite huslig av sig så går det ju att skapa både egen energidricka, egen gel o egna bars. Bars har jag provat göra själv, helt okej och annorlunda jämnfört med att köpa något färdigt, det knepiga är förpackningen (tycker jag), det blir lixom inte 100 bra. Men att använda egna bars innan start och efter målgång – en klar tumme upp. Kan rekommendera Henrik Orres bok – VéloChef, många bra tips & trix i den boken.
Jag tycker att det finns så mycket goda grejor ute på marknaden som funkar för mig, så jag tar the easy way och köper färdigt. Nu är jag ju såndär som gillar cola smak.. och till min stora lycka så finns det ju mycket med just den smaken. Men måste erkänna att hade allt smakat det på en tävling.. naj.. öh.. lite olika smak under resans gång är det bästa och så toppar man med lite cola smak *en stor tumme upp*

Jag håller mig inte till ett enda märke utan jag kör en liten blandning med det som funkar för min del och det som jag tycker är ”gott”. Så här kommer mina godbitar.

Energidricka – jag kör med High5 (har olika varianter, men det mesta smakar citrus – vilket jag gillar, tycker det är lättdruket. Jag använder 3 olika beroende på vilken tävlingen det är och hur länge jag ska hålla på.
Här är mina favoriter:
High5 Extreme – Innehåller magnesium & elektrolyter samt har högt koffein innehåll, den används oftast på slutet av en tävling för att hålla fokus uppe & krampen borta 😉
High5 Energy Source + – innehåller elektrolyter & koffein
High 5 Energy Source – en helt vanlig sportdricka med elektrolyter (Inget koffein) Här finns många goda smaker.. kör summer fruits.. lite som hallonsoda utan kolsyra.
När jag ska tävla så har jag ett system för att veta vilken flaska som innehåller vad iom att det mesta har samma färg. Har jag armband med olika färger på… mkt smidigt o jag slipper fundera så mycket på det.. Är det svart band, ja då är där extreme i den. Rosa.. då är det Energi Source + o mitt gula är Energy Source. Letar efter ytterliggare band i andra färger så har du nått tips på var man kan hitta sådana.. hojta till. Gärna med nått bra eller roligt budskap på 🙂

Gel – Här kör jag antingen med High5 eller med Powerbar.
Smaker: Powerbar – Cola med koffein. High5 – Hallon eller Apelsin med koffein. High5 – Mohito, hallon, äpple.. ja ni ser lite blandade smaker (utan koffein). Sen har jag en lite specialare när det kommer till gel som oxå är från Powerbar – Power Shots med colasmak: Som är som en godisbit med gel i. (innehåller koffein) Den är en såndär jag brukar ta innan racet.. så slipper man kladda med förpackningar.
Alla har ju ngn rivit upp en förpackning gel lite för ivrigt, vet ju vad som händer.. man har typ kletat ut halva gelen på handsken, benet och på cyllen.. -gah! Men för att dels vara lite mera miljövänlig samt att slippa kladd kan jag varmt rekommendera en soft flask att ha gelen i. Jag har två olika storlekar som då kan ta olika många gel. En på 125 ml o en på 250 ml. Den lilla kan ta 4 vanliga 40 mg gel eller 2 67 ml gel. O den stora tar 4 stora gel (67ml).

Bars: Jag är ju inte så mycket för bars, men jag brukar iaf ha hemma – om inget annat kan man ta innan eller efter tävlingen för att inte starta hungrig samt att få i sig nått direkt efter tävlingen. Kan ju dröja en stund innan man får tag i riktigt mat och har duschat och hela den där biten. Kör jag längre rundor brukar jag ha med mig en gel och en bar eller banan, tänk 3h eller mer.. men det är mest för ”om i fall att” . Oftast cyklar man ju förbi nått ställe om man är ute många timmar.. men bra att ha med, hellre det än att stå i vägkanten och ha mött väggen.. men kan inte ta sig därifrån. På tävling kanske det inte är det bästa alternativet med just banan men är de det du gillar så kör på banan. Just för tillfället kör jag med dom här, brukar byta lite så att det inte alltid är samma smak. Energy baren denna gången blev med caramel flavour.. men här kan man ju välja vad man gillar bäst. Powerbaren är med banansmak :-). Det fina med Nature Valley är att den kan du hitta i din lokala matbutik :-).. så den finns tillgänglig väldigt lätt. Finns i tre olika smaker oxå. Jag gillar Salty Peanut eller Salted caramel nut. Den sista är en lite specialare från DK som man bara kan köpa där i butik (tyvärr) men väldigt goda, finns oxå i flera olika smaker. En annan variant jag oxå gillar är Umara – framför allt gillar jag att det är ”små portioner” samt att dom är lätta att tugga o få i sig när man ska äta samtidigt som man ska andas.

Recovery dricka: Är bra att ha en påse eller två hemma, bra att ha så att man får i sig nått innan man kan få tag i mat att äta. Just nu har jag High5 recovery drink med chokladsmak. Finns 3 smaker – Vanilj, Jordgubb eller Choklad, alla 3 funkar. Men för att göra det lätt för mig så brukar jag faktiskt köpa färdig på mataffären. Jag gillar ProPud så det är det jag kör på oftast. Lätta att få tag på iom att dom kan köpas i nästan vilken matvarubutik som helst. Många goda smaker, min favvo just nu är Summer edition med Jordgubbssmak.

Här är mitt bidrag till energidjungeln. Kör man stora lopp.. både MTB & LVG så finns där oftast mer än en som säljer energiprodukter. Prova att köpa lite olika varianter, så att du kan smaka och prova hemma. På det viset kommer du snabbt framtill vad du gillar och inte gillar.
Dela gärna med dig av dina bästa eller godaste tips och trix 🙂 här hos oss på Fejjan i – Vi som älskar cykeltjejer.se https://www.facebook.com/groups/165227334096787/

Keep biking!!…
// Linda 🙂

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *