Vätternrundan episode 2

Kom hem på lördagen den 8 juni och sen var det att förbereda sig inför kommande helgen (15 juni) dvs Vätternrundan 300 km står på tur. Kolhydratsladda, trixa och fixa med det praktiska runt om. Jag skulle nämligen vara lagledare för She Rides SUB10 på Vätternrundan 300 km. Pirrigt värre måste jag erkänna. Förbereda, peppa och lugna pirriga i vårt gång så allt känns bra.

Jag körde upp efter skolavslutningen på fredagen mot Motala. Mötte upp hyresvärden och tog emot alla härliga She Ridesare i huset. Genomgångsmöte på kvällen för att vara ett steg före inför lördagen. 300 km är långt och man behöver vara på det klara… Vår start var 06:28. GRYM tid. Man hann sova på natten och upp och äta frukost i vettig tid innan vi rullade ner till starten på stora torget.

Genomgång och prepp strax innan start. Sen bar det iväg. Vi hade inga startande bakom oss. Det kändes som vi var på ett långpass ihop. Helt magiskt! Dessa första 10 milen är dom mest magiska jag cyklat. Ingen vind, alldeles ljummen luft, sommarlukten från alla ängar, tystnad, ingen trafik, bara vi. Vi grymt flow bara susade vi på vägarna som vi inte gjort något annat tillsammans. MAGI! Stämningen på topp och lite fnitter här och var. Älskar det!

Vi låg 12 minuter före tiden när vi passerade Jönköping! WOW!

Men sen började en tjejs växlar krångla. Jag la mig längst bak och ”hämtade” hem henne då och då. Att ligga så långt bak med ej fungerande växlar är inte roligt. Jag valde att klungan skulle stanna vi nästa depå, dvs Fagerhult. Egentligen var vår depå i Hjo. Men jag kände att vi får nog dela upp oss, hon kan inte bli lämnad när resten är pigga och kommer med stor sannolikhet klara 10 timmar. Shimanotält, YES! Hon fick sina växlar justerade. Jag hade J som hjälpledare från start, jag sa till henne att om det händer så att vi måste dela upp oss under resan pga händelser så tar hon den snabba till mål i SUB10 fart och jag har den bakom. Snabba beslut och direktiv. Men vi beslutade att hoppa på klungan igen och fräsa av, nu var växlarna fixade. Belgiskt klunga med bra fart. Några la sig bak, för att orka. 2 mil ihop, vi var tvungna att del på oss av olika skäl, bla efter cykelhaveri osv.

Jag och J hade redan kommit överens i Fagerhult så det var bara för mig och ropa att dom får fortsätta, jag tar dessa 3 hjältar med mig här bak. Det blev tufft. Jag kände mig pigg mestadels i benen, men ibland kom svalorna då jag bara kände ”jag orkar inte dra mer”. men eftersom jag såg att mina kompisar började bli trötta och hade ont så kom någon ork jag inte vet vartifrån, så jag kunde bara trycka. Fasen det gick fort ibland. Vi bestämde att vi stannar där vi måste stanna, ingen press nu, vi ska till mål, jag lämnar ingen, vi gör detta tillsammans. Så stannade i Hjo, Karlsborg och Hammarsundet. Fyllde på vätska, drack kaffe och åt energi. Utan stress och press.

2 mil innan mål hör jag ”klirr klirr”. Jodå, en eker på mitt bakdäck small. Ah fan med. Tur hade A satt fast sinna gels med eltejp på ramen. Så en sådan tejpremsa rädda denna situation. Vi cyklade vidare, jag började bli trött och dra, men fan det ska gå. Jag bad R om en enervitetablett i farten, måste ha lite tyngre grejer nu…hahaha…

Att sedan cykla in i Motala, vi 4 på rad genom målet på tiden 11:06. Efter en ”herrejösses” resa är magiskt. Vilka hjältar! Jag drog dessa 3 kompisar i nästan 15 mil. Vi låg på led, för att den personen som hade ont skulle få mer hjälp, låg sist. Jag fick såklart hjälp då och då. Men här kom ledarrollen och ansvaret i mig att vi ska i MÅL, mina kompisar ska i MÅL!

När vi kom till målet brast allt. Andra gänget stod där när vi kom in. SUB10 klarade det. DOM KLARADE DET! Jag är så stolt över detta gäng så jag spricker.

Denna teamkänsla, denna glädje, detta samarbete. Helt magiskt! Grattis till oss alla. Vi är bäst!

Jag var inte alls trött i kroppen, jag menar inte ont i benen, rumpan osv när jag kom i mål utan trött rent psykiskt, helt slut i huvudet, mentalt instabil, tårarna rann. Detta var känslosamt på ett sätt som inte går att förklara.

Facebook Comments

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *